Abonnementsartikel

Aftalen giver Arla Foods licens til at bruge Kraft-brandet de næste 12 år i Mellemøsten på den smelteostforretning, som Arla for nylig købte af Mondeléz International.

Arla indgår 12-årig licensaftale med Kraft Heinz for osteforretning i Mellemøsten, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Markederne, der er omfattet af licensaftalen, er Bahrain, Irak, Israel, Jordan, Kuwait, Libanon, Libyen, Mauritius, Oman, Palæstina, Qatar, Saudi-Arabien, Syrien, Forenede Arabiske Emirater, Yemen og Seychellerne.

- Vi er glade for aftalen med Kraft Heinz. Den sikrer en vigtig kontinuitet i den forretning, vi har købt, og det er også godt nyt for de millioner af forbrugere i regionen, der kender og elsker Krafts osteprodukter. Sammenlægningen af Krafts varemærkede produktserie og vores eget Puck-sortiment sikrer os en førerposition i ostekategorien, da vi kan tilbyde vores kunder og forbrugere markedets to stærkeste brands, siger Executive Vice President for Arlas internationale zone Tim Ørting Jørgensen i pressemeddelelsen.

Den royalty-baserede licens giver Arla ret til at anvende Kraft-mærket på osteprodukter med undtagelse af Macaroni & Cheese og indpakkede fødevareprodukter, der indeholder en kombination af ost og andre fødevarer som f.eks. ost og kiks.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Vilkårene i licensaftalen er ikke oplyst.

Udvidelse af Arlas forretning i Mellemøsten

I december 2018 meddelte Arla, at selskabet havde indgået en aftale med den amerikanske multinationale konfekture-, fødevare- og drikkevareproducent Mondeléz International om køb af deres smelteostforretning i Mellemøsten, som er samlet under brandet Kraft. Aftalen blev formelt indgået den 28. maj, hvor Arla overtog aktiviteterne.

Med opkøbet får Arla også det fulde ejerskab over det topmoderne osteproduktionsanlæg i Bahrain, hvilket giver selskabet mulighed for at udvide sin varemærkede osteproduktion i Mellemøsten og Nordafrika ("MENA") og styrke den generelle effektivitet i forsyningskæden.

MENA-regionen er et af de vigtigste geografiske områder i Arlas Good Growth 2020-strategi.

MENA er Arlas største marked udenfor Europa, og siden 2010 har selskabet via organisk vækst mere end fordoblet sit salg i regionen, gennem stærke positioner på markedet for ost under brandet Puck, smør under brandet Lurpak samt mælkepulver og UHT-mælk under de to brands Dano og Arla.

I 2018 havde Arla en omsætning fra detailhandel og foodservice i MENA-regionen på 560 mio. EUR.