Udvendigt ser traktor måske ganske godt ud. Men efter de første dage i marken, finder man måske ud af, at den netop indkøbte brugte traktor ånder lige rigeligt ud af ånderøret.
Det kunne også være et hav af andre ting, som man måske først opdager, når traktoren kommer hjem og skal til at bestille noget, noget som umiddelbart kan være svært at opdage i købsprocessen.
Nu kan der dog være hjælp at hente. E-farm.com er en tysk virksomhed, som har specialiseret sig i køb af brugte maskiner. På tværs af landegrænserne laver de en kvalitetskontrol af den brugte traktor, så man prøver at sikre sig, at man ikke har købt katten i sækken.
I Danmark har de allieret sig med Jacob Thomsen fra Landbrugets Traktorafprøvning, som tager rundt og kigger på de brugte traktorer i Danmark, som en køber i udlandet eventuelt er ved at investere i.
- Jeg tager ud og laver en længere rapport på traktoren og tester den for diverse punkter. Det er faktisk ret omfattende, og drejer sig om alt lige fra blinklysets funktion til motorens tilstand, som ofte viser sig ved en afprøvning af effekt og moment, fortæller den erfarne herre i traktorafprøvninger.
Efterhånden som der også på Maskinbladet vises traktorer fra udlandet, så kommer denne service måske endnu mere til sin ret.
Nyt liv i gamle traktorer
Jacob Thomsen fra Landbrugets Traktorafprøvning laver dog væsentligt mere end blot at køre rundt i det ganske land og afprøve traktorer for effekt.
Han giver også nyt liv til gamle traktorer. Eksempelvis har han haft ret stor succes med at sætte dyser i overstørrelse i Sisu-motorer, så både heste og moment øges med op til 20 procent.
Det drejer sig helt specifikt om den 6,6 samt 7,4 liters Sisu-motor med elektronisk indsprøjtning fra en Bosch-pumpe og dermed de motorer, som overholder Stage II-kravene.
- Der er både effekt og moment at hente på disse motorer, ved blot at montere andre dyser, fortæller Jacob Thomsen.
Afhængigt af hvilken traktor, man arbejder med, er der op til 20 procent forøgelse på både effekt og moment. Grunden til, at potentialet på de ældre Sisu-motorer er stort er, at brændstofsystemet er begrænset af nogle små dyser.
- Hvis man eksempelvis chipper den elektroniske pumpe til at sende mere brændstof til dyserne, så vil trykket blot stige i rørerne - traktoren vil ikke yde mere, da der ikke kan komme mere brændstof igennem dyserne. Det maksimale flow er opnået, forklarer Jacob Thomsen om baggrunden for at sætte nogle dyser i med et større hul, og dermed med mere kapacitet.
Man opnår altså intet ved chiptuning af disse motorer, men derimod får man en stor effekt ved de større dyser.