I industrikvarteret på Fanøvej ligger Sørensen og Lynggard. Herfra er der blevet handlet med maskiner siden 1976. Forretningen blev startet af Søren Anker Sørensen, der sammen med en kompagnon Svend Lynggaard den 1. januar 1976 startede Sørensen og Lynggaard og drev stedet indtil 1991, hvor Svend Lynggaard gik ud af det. Derefter drev Søren Anker Sørensen forretningen alene. I 2010 tog sønnen Carsten Carøe Sørensen over, og i dag driver han forretningen sammen med sin hustru Rikke Bech Sørensen.

Rød kærlighed

Allerede når man kører ind til forretningen er det ikke til at være i tvivl om butikkens stolthed. De røde mejetærskere og traktorer. Det skinner også igennem hos indehaver Carsten Carøe Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har en kæmpe forkærlighed til de røde mejetærskere, og det smitter også af på folkene i forretningen. Når man tænker på det, fra man står op, til man går i seng, så kommer der mange ideer til klargøring og alt muligt andet. Det adskiller os fra andre forhandlere, siger Carsten Carøe Sørensen.

For at kunne hjælpe kunderne, så kræver det, at reservedele og deslige er på lager, og at folkene ved, at de hurtigt kan få fat i delene.

- Jeg er villig til at investere i varelager, så er der hele tiden stumper på lager. Hvis du tager en snittebom, så har vi det på lager, og indføringstromler ligger der også. Det viser, at man vil det, siger Carsten Sørensen.

De bedste til Case IH

Sørensen og Lynggaards forretning i Viborg er 80 procent fokuseret på landbrug, mens de resterende 20 procent er have/park.

- Vi vil gerne være de bedste til Case IH indenfor traktorer og især mejetærskere, men også på service til Case IH, fortæller Carsten Carsøe Sørensen og tilføjer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Samtidig vil vi også være gode til have-park-delen. Det går fremad, fordi vi bor nær en større by som Viborg. Det er en placering, vi kan udnytte. Vi giver fuld gas både til private og de professionelle herunder boligforeninger og anlægsgartnere. Vi skal kunne lave alt det, vi sælger. Tingene skal holdes kørende uafbrudt, siger Carsten Sørensen.

Det er en vigtig filosofi for ejeren, at kunden kan regne med, at virksomheden kan klare alt i værkstedet.

- Jeg har arbejdstøj på, fordi sådan er jeg opfostret. Tingene skal køre ude hos kunden, og de skal køre for enhver pris. Jeg bliver mere ked af, hvis vi ikke lykkes med at løse udfordringerne for vores kunder, end vi hvis vi mister en handel, så længe vi er med i bud, siger han.

Mindre sortiment

For at kunne opfylde kundens behov har Sørensen og Lynggaard arbejdet på at blive mere fokuseret. Det er vigtigt for at følge med udviklingen, mener indehaveren.

- Vi har indskrænket områderne. Huset er et gammelt hus fra 1976. Min far havde det sådan, at vi skulle have alt. I dag er det helt modsat. Vi skal kunne tilbyde et komplet program til en landmand, men der er ting, vi har valgt fra. Vi sælger f.eks. ikke selvkørende snittere eller gyllevogne, netop for at fokusere på det, vi er gode til. Så er der bedre tid til at tænke på andre, siger Carsten Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vil have styr på alle varer

Det gælder også for området have/park, hvor Sørensen og Lynggaard har totalrenoveret butikken i slutningen af sidste år. Det har også betydet, at der er ryddet op i varesortimentet.

- Vi har skåret mærker væk og fokuseret mere på topmærker og robotter. Min filosofi er, at vi skal have styr på alle de varer, vi sælger. Vi skal være med helt fremme og skal vide alt om vores varer. VI kan ikke rumme alt, så vi er nødt til at skære ind til benet.

Det går hurtigt i branchen

Med branchens mange strukturændringer og nye forhandlersamarbejde er det nærliggende at spørge Carsten Sørensen til, om der er planer for Sørensen og Lynggaard omkring at skulle udvide og vækste yderligere.

- Jeg vil umiddelbart sige ja, men det er ikke sikkert, at det er et nyt samarbejde. Måske vil det vi har smelte mere sammen. Jeg tror faktisk, at vi med 35 folk er for lille om fem år. Det går hurtigt i vores branche. Det er ikke utænkeligt, men det er heller ikke lige på trapperne, siger Carsten Sørensen og tilføjer.

- Men man skal kunne holde sig attraktivt og holde sig på beatet. Man skal have stumperne og skal kunne holde tingene kørende. Det er vigtigt, at man ikke slækker på det, men være klar til at hjælpe kunden her og nu, siger han.