SIMA: Med en aflæsserhøjde på 4,30 er sidetipvognene fra Gourdon velegnede til transport af alle tænkelige afgrøder fra marken og ude til kørefast vej, hvor materialet kan tippes over i høje lastvognstrailere. Gourdon producerer vognen i to størrelser, hvor den mindste model TBG 200 har en volumen på 20 kubikmeter og må læsse ti ton.

Den største model TBG 330 har en volumen på 33 kubikmeter og må læsse femten ton. TBG 200 kører på en vippebogie, mens den største model kører på en bogieaksel, der affjedres med bladfjedre. Begge modeller kan leveres med styrebare aksler, og på den største model er der plads til dæk i dimensionen 710/50R30,5.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som alternativ til hjul, kan begge modeller leveres på bælter.

rich-media-2
Som standard leveres Gourdon TB 330 på en affjedret bogieaksel med dæk i dimensionen 710/50R30,5. Alternativet leveres vognen også på bælter.

Løftes parallelt

Før TBG-vognen tømmes, løfter kraftige hydraulikcylindre først ladet parallelt op i til den ønskede aftipningshøjde, og først herefter tippes ladet.

- For at stabiliserer vognen er der monteret kontravægte i chassisets venstre side, og samtidig med at ladet løftes, låses bogieakslen hydraulisk, så vognen altid støtter på begge hjul. For at minimerer vægten på vognen og opnå den nødvendige styrke, er chassiset produceret i stålkvaliteten Domex 500, siger Axel Cardoso, Gourdon.

For at gøre vognen nem at servicerer, er smørestederne samlet i grupper, hvor de er lette at komme til og kan nås fra jorden.

Er i produktion

Gourdon har produceret cirka 30 enheder af TBG-vognen og har solgt dem til både landmænd, maskinstationer og skoventreprenører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Specielt skovbruget er rigtig glade for vognen til transport af flis, og til den sektor monterer vi ofte et hydraulisk trukket aflæserbånd i den øverste del af kassen. Båndet betyder, at hele ladet ikke tømmes på en gang, men at flisen kan dosseres, og lastvognen kan fyldes helt op. Efter kundens ønske, kan vi montere vognen med blandt andet vejeudstyr og kameraer både i ladet og bag på vognen, siger Axel Cardoso.