Det er langt fra alle uden for landbruget, der kender til KMC. Men det er til gengæld de færreste danskere, som ikke har spist et produkt, hvor KMC har bidraget med levering af en ingrediens - nemlig kartoffelmel - også kaldet kartoffelstivelse. For dét er DNA'et hos KMC - kartoffelstivelse. Dét, de er og har været gode til siden 1933. Det er den store viden omkring kartoffelstivelse og alt, hvad det kan, der har muliggjort, at KMC nu kan indgå i samarbejde med kunder om udvikling af deres produkter. Det kan være vegan ost (ost uden mælkeproteiner), mayonnaise uden æg eller vingummi uden gelatine - alt sammen takket være den rette kartoffelstivelse.

KMC er ejet af tre kartoffelmelsfabrikker i Brande, Toftlund og Karup. For omkring 10 år siden begyndte KMC rejsen mod at skabe alternativer til allerede kendte ingredienser. Direktør for forretningsudvikling, Hugo Nielsen, har været med lige siden begyndelsen af de nye tiltag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi startede med at kigge på, hvad vores produkter egentligt blev brugt til for at finde ud af, hvor vi kunne sætte ind. Flere steder blev vi faktisk overraskede over, hvad producenterne brugte kartoffelstivelsen til. Vi vidste en del omkring kartoffelstivelse på det tidspunkt, men vi vidste ikke altid hvordan slutprodukterne blev lavet. Derfor ansatte vi medarbejdere der havde disse kompetencer, fortæller Hugo Nielsen.

Kunsten at begrænse sig

- Dengang havde vi ikke et bestemt fokus, og vi blev hurtigt enige om at begrænse vores område. Vi kortede det først ned til otte områder, men efter nogle år kunne vi konstatere, at det også var for meget. Derefter endte vi på tre - ost, mayonnaise/dressing og konfekture (vingummi), siger Hugo Nielsen, der ikke er i tvivl om, at deres begrænsning til tre fokusområder, har været en overvejende årsag til, at KMC i dag klarer sig godt, bliver ved med at udvikle sig og netop har vundet Landbrugets Vækstpris for anden gang indenfor fire år.

- De fleste virksomheder kan håndtere en forretningsstrategi, og alt det man gerne vil. Men jeg tror, de virksomheder, som går et skridt ekstra, er dem, der rent faktisk også har taget stilling til, hvad det er, de ikke vil. For hvis du ikke har defineret dét, så ved du ikke, hvad det er, du skal sige nej til, når der kommer en mulighed inden for det område. Det var også en svær øvelse for os, fortæller Hugo Nielsen, og fortsætter:

- Det er svært at sige nej, men det handler om at være tro mod de valg, man tager, og tro på, at potentialet er så stort, at det kan retfærdiggøre, du siger nej til andre ting. Modsat kan man tillade sig at sætte høje mål, når der kun er udvalgt få områder. Derfor har vi i al beskedenhed sagt, at vi indenfor vore tre fokusområder vil være verdens bedste inden for kartoffelbaserede løsninger.

Selvom KMC har investeret meget i produktudvikling inden for udvalgte områder har virksomheden ikke glemt sin basis forretning. Virksomheden leverer kartoffelstivelse til kunder i omkring 85 lande. Hugo Nielsen er ikke i tvivl om, at basisforretningen altid vil være en vigtig del af KMC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En miniaturefabrik

I KMC's Food Innovation Centre i Brande, bliver der i lille skala fremstillet oste, mayonnaise og vingummier med kartoffelstivelse. Disse bliver brugt til at få en dialog med kunderne om, hvordan KMC kan hjælpe dem med at påvirke tekstur, smelteegenskaber, smagsoplevelse etc.

I og med, at KMC har kunder verden over, er der også stor forskel på, hvordan de enkelte produkter skal laves. For den ost, en dansk kunde ønsker, kan være meget forskellig fra den, en amerikansk kunde ønsker. Derfor bruger KMC's Food Innovation Centre meget tid på at finde den helt rette konsistens og tekstur til produktet.

- I vores Food Innovation Centre har vi et miniature mejeri og vingummifabrik, så vi har mulighed for at lave eksempler på slutprodukter. Det er jo ikke fordi, vi skal til at leve af at producere eksempelvis vingummi. Men vi kan nu hjælpe vingummikunden til at finde frem til den rette hårdhed, hvordan smagen frigives, og hvor hurtig vingummimassen er til at tørre, når den er hældt i en form. Kan vi eksempelvis forkorte tørretiden, så er det jo reduceret arbejdskapital for vores kunde, fortæller Hugo Nielsen om centeret, hvor kunderne ofte også selv kommer for at deltage i forsøgsarbejdet med kartoffelstivelse.

Det rigtige valg

Ifølge Hugo Nielsen findes der mange grunde til, at producenter rundt om i verden vil erstatte en bestemt ingrediens med kartoffelstivelse. Det kan blandt andet være på grund af religiøse årsager - fordi gelatinen i vingummi ofte er svinebaseret - eller ønsket om at lave en plantebaseret løsning.

KMC har nye målsætninger for 2025. Et af målene er at finde et eller to nye områder, som KMC kan hjælpe kunder med at udvikle fødevarer inden for. Dette kan tage flere år, fordi KMC først og fremmest skal have skaffet sig viden på området og have udstyret klar til de nye produkter og kunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg synes, KMC er en fantastisk virksomhed. Det skal jeg jo selvfølgelig sige, men at være i en virksomhed, hvor en af de absolut største problemstillinger er at begrænse sig, er da fantastisk. Det er for os ikke et spørgsmål om at finde noget, som kartoffelstivelse kan bruges til - det er et spørgsmål om at vælge rigtigt blandt de talrige muligheder, der er.

- Det gør ikke nødvendigvis opgaven nemmere, men den er da noget mere interessant end det modsatte. Og det er den proces, vi er midt i, så nu må vi jo se, hvad tiden bringer for KMC, siger Hugo Nielsen.