En stor del af 2018 har været præget af lav notering og høje foderpriser, hvilket blandt andet har påvirket priserne på avlsdyr negativt, skriver DanBred i en pressemeddelelse. Nu sender DanBred cirka 15 millioner kroner for året (heraf cirka 11 millioner kroner aconto nu), svarende til det forventede årsresultat, tilbage til de omkring 65 leverandører.

- I DanBred har vi sat nogle rammebetingelser i forhold til leverandører, priser og hele vores setup. Det gælder selvfølgelig begge veje, og derfor er vi også tilfredse med, at vi nu kan tilbagebetale et tocifret millionbeløb til vores leverandører, forklarer Thomas Muurmann Henriksen, administrerende direktør i DanBred, i pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge DanBred ville et overskud normalt være med til at styrke DanBreds egenkapital, men Thomas Muurmann Henriksen fortæller, at der har været andre hensyn at tage denne gang efter det historisk dårlige år i landbrugs- og fødevaresektoren.

- Vores leverandører er vores eksistensgrundlag, og vi lytter selvfølgelig til dem, når de udtrykker bekymring om den finansielle situation efter et svært år. Derfor har vi i DanBred valgt at fremskynde udbetalingen af den råvarebonus, som under normale omstændigheder først ville blive udbetalt i første kvartal af 2019, hvor årsresultatet endeligt ville være opgjort, siger Thomas Muurmann Henriksen.

Selvom det ikke i år bliver til en styrkelse af egenkapitalen for DanBred, er det en optimistisk Thomas Muurmann Henriksen, der så småt kan gøre status på 2018. Her er det blevet til flere vigtige og strategiske handler, og tendensen med udvidelse af markedsandele på verdensplan ser ud til at fortsætte i 2019.

- Vi kunne bestemt godt have ønsket os, at DanBreds første driftsår var afviklet under bedre konjunkturer i svinesektoren, men jeg er fortrøstningsfuld hvad angår 2019. I et år med svære omstændigheder og betingelser for erhvervet har vi alligevel formået at skabe et rimeligt indtjeningsgrundlag for virksomheden. På samme tid har vi ekspanderet og åbnet nye markeder. Vores internationale profil er støt stigende, hvilket ikke kun gavner vores forretning, men i lige så høj grad vores leverandører. Det bestyrker min tro på, at 2019 vil blive et bedre år, siger Thomas Muurmann Henriksen i pressemeddelelsen.