Fransgård Maskinfabrik i Farsø har succes med sin strategi med produktion af nice- og specialmaskiner til landbrug, skovbrug og vejvedligeholdelse i Australien og New Zealand.

- Vi var lidt derude i forvejen, men slet ikke i det niveau, som vi er på vej til nu, hvor vi har femdoblet vores omsætning i begge lande, fortæller Jørgen Fransgård, medejer og administrerende direktør for Fransgård Maskinfabrik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nøglen til successen ligger i firmaets nichestrategi, hvor evnen til at tilpasse sine produkter til de lokale markedsforhold skal sikre en eksistensberettigelse i et konkurrencepræget marked, der domineres af flere multinationale selskaber, fortæller direktøren til Finans.dk.

Tør sommer

Resultatet i regnskabsåret 2017/2018 hos Frønsgård Maskinfabrik voksede fra 1,6 mio. kr. året før til 2,9 mio. kr. og nettoresultatet steg godt 1 mio. kr. til 1,7 mio. kr.

- Udfordringen med vores nicheprodukter er, at de er vejrafhængige, og der havde vi en rimelig god høst i 2017 i juli/august og helt hen i september. Der solgte vi faktisk alt, hvad vi havde af udstyr, der gør, at man hurtigere kan tørre afgrøder, hvilket hjalp på hele året, fortæller Jørgen Fransgård.

Alle maskiner produceret i Fredbjerg, hvor selskabet har omkring 50 ansatte og et produktionsareal på 10.000 kvadratmeter.

Eksporten til Australien og New Zealand er en succes, men ikke helt uden omkostninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Realiseringen af væksten i de lande har ud over de markedsmæssige tilpasninger af produkterne også krævet øgede omkostninger til rejseaktiviteter og deltagelser i messer. Det koster lidt på vores dækningsbidrag at erobre nye markeder, fortæller direktøren.