Italien: John Deere har netop præsenteret den nye 9000-serie finsnitter for den europæiske landbrugsmaskinpresse. Maskinbladet var naturligvis med i Italien, hvor John Deere viste den nye finsnitter-serie i over tre meter høje majs.

- Og det er netop derfor, at vi vælger at introducere den nye finsnitter-serie i Italien, fortalte Christoph Wigger, chef for John Deere, Region 2, som dækker Europa, Mellemøsten og Nordafrika, på pressemødet i Italien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er langt bedre at have den bedste motorkarakteristik fremfor flest hestekræfter.

- Philip Heck, chef for John Deere finsnittere på verdensplan,

Han hentyder til, at den nye finsnitter vil komme til at ligge som en storebror over den eksisterende 8000-serie finsnitter, da topeffekten er oppe og nå 970 hestekræfter i den nye topmodel: John Deere 9900.

Motorer fra Liebherr

- Men effekten er bestemt ikke alt, påpeger Philip Heck, chef for John Deere finsnittere på verdensplan, og chef for udviklingstemaet af den nye 9000-serie finsnittere.

- Vi kunne sagtens lave en finsnitter med over 1.000 hestekræfter, men det vil ingen mening give. I stedet giver vi de kommende bruger af 9000-serien en maskine med meget højt moment, samt en maskine som har maksimalt effekt og er begrænset til 1.800 motoromdrejnigner. Derfor kan vi med den nye finsnitte kke bare give større kapacitet, men også et lavere brændstofforbrug end topmodellerne i den nuværende 8000-serien.

9000-serien kommer i fire modeller, hvoraf de tre største har en 12 cylindret Liebherr V-motor monteret med en slagvolume på 24,2 liter. Det maksimale moment vil ligge på hele 4.800 newtonmeter, og motorens karakteristik giver chaufføren mulighed for at have konstant effekt i et vindue på 400 motoromdrejninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er langt bedre at have den bedste motorkarakteristik fremfor flest hestekræfter. Vi har igennem flere test vist, at vi med den nye 9000-serie fra John Deere kan lave mindst 10 procent mere end den tidligere 8000-serie med 10 procent mindre brændstof.

Den mindste model i den nye 9000-serien bliver 9600, og den vil blive udstyret med en 12,5 liters John Deere motor på seks cylindre.

- Det er både samme motor og samme ydelse på 625 hestekræfter, som vil være tilgengældig i den nye topmodel i 8000-serie finsnittere, som får navnet 8600, fortæller Philip Heck.

To snittecylindre

Det nuværende 8000-serie model-setup fra John Deere ændres dermed til kommende sæson, da den nye 8000-serie vil være udstyret med en 680 millimeter snittecylinder, hvor den nye 9000-serie får en snittecylinder på 850 millimeter i bredden.

- Dermed udgår 8700- og 8800-modellerne og erstattes af den nye 9000-serie, forklarer Philip Heck.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selve opbygningen af både 8000- og 9000-serien er mere eller mindre identisk, dog er 9000-serien på mange måder gjort kraftigere i opbygningen.

- Eksempelvis har vi udvidet hovedremmen fra gearkassen med 55 procent i bredden fra en syv banet rem til en ni banet rem, for at sikre en ordentligt overførsel af effekten.

Cracker med overvågning

Foruden at have en bredere indføring, så vil 9000-serien også have mulighed for en anden corncracker med navnet Xstream.

- Crackeren leveres af en amerikansk underlevenrandør med navnet Scherer, og der er tale om en meget kraftig type cracker, hvor valserne har en diameter på 250 millimeter, og der er mulighed for at køre med 50 procent hastighedsforskel mellem de to valser for at sikre en ordentlig kerneknusning, fortæller Philip Heck.

Crackeren har overvågning på samtlige lejer, hvilket betyder, at chaufføren i kabinen får en advarsel, hvis et leje pludselig bliver for varmt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I dag opdager man først nedbrud, når det er for sent. På denne måde kan vi sikre os, at chaufføren får besked, når der er noget galt. Det kan eksempelvis være skidt, som har vinklet sig om lejet. Det kan være smøringen er stoppet - eller lignende.

Smøring af crackeren er næsten et kapitel for sig. Crackeren tryksmøres fra sit eget hydraulikanlæg, som er monteret på finsnitteren.

- Olieforbruget er cirka 1.400 millimeter pr. dag, hvis der er tale om en lang arbejdsdag, og derfor skal beholderen efterfyldes hver 14. dag, fortæller Philip Heck.

Han kan desuden fortælle, at når snittelængden øges, så udsættes crackeren for så hårdt arbejde, at det kræver over 270 hestekræfter fra snitteren, for at sørge for en ordentligt kerneknusning.

- Det er også en af grundene til, at der er tale om en meget kraftig corncracker, og derfor kan man ikke stille åbningen mellem rullerne elektrisk fra kabinen, men skal gøre det mekanisk på crackeren fra blæsehuset på finsnitteren. Vi kan simpelthen ikke få en elektrisk motor til at holde.