Når modellerne går cat-walk til modeugen i København, så har flere af verdens største tøjbrands inkorporeret pelse fra mink som en væsentlig del af kollektionen. Således vil man kunne se minkskind i kollektioner fra Marc Jacobs, Libertine, Dolce & Gabbana og Louis Vuitton. Det lover godt for den danske del af branchen, som designerne har et godt øje til.

- Det betyder rigtig meget, at så mange toneangivende modehuse inkorporerer pels i deres kollektioner. Det giver pelsen en synlighed, som er med til at sikre et fortsat godt salg i retail-leddet, hvilket selvsagt er alfa og omega for vores eksistens, siger Julie Maria Iversen, chef for Studio, der er det kreative center hos Kopenhagen Fur.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eksplosion i salg af pels

På ti år er salg af pels eksploderet, og den samlede detailværdi udgør nu på verdensplan cirka 30 milliarder US dollars. Det viser en helt ny rapport fra seniorrådgiver ved Københavns Universitet, Henning Otte Hansen, der som den første officielt har undersøgt værdien af pelssalg i detailleddet. Rapporten tegner godt for det danske pelserhverv, der i 2017 eksporterede rå minkskind til hele verden for 7,2 milliarder kroner.

Den store efterspørgsel på danske pelse skyldes i høj grad den kvalitet, som de danske dyr har.

- De modemærker, vi samarbejder med, lægger stor vægt på, at de hos os arbejder med de aller bedste skind på markedet. Den høje kvalitet er ikke kun vigtig i en æstetisk sammenhæng, den er også lig med høj dyrevelfærd, for hvis dyrene ikke har det godt, kan kvaliteten ikke blive god. Dyrevelfærd er naturligvis et emne, mange spørger ind til, og jeg ved, at det er vigtigt for vores partnere at kunne fortælle om, at kvalitet og dyrevelfærd går hånd i hånd for på den måde at kunne opfylde forbrugernes efterspørgsel efter både smukt og ansvarligt design, siger Julie Maria Iversen.

Når det kommer til detailsalg af pels, er Kina er det suverænt største marked i verden. I 2015 aftog kinesiske forbrugere for godt 17 milliarder dollars pelsbeklædning og non-beklædning, hvilket ifølge Henning Otte Hansen kan forklares med en stadigt voksende, købestærk middelklasse. For det danske pelsdyrerhverv, der i Danmark beskæftiger mere end 6.000 mennesker, har denne information stor betydning, da Kina er de danske minkavleres vigtigste eksportmarked. Danmark er ydermere verdens største producent af kvalitetsminkskind, og i øjeblikket stiger produktion, så der i år produceres 17,9 millioner minkskind mod 17,1 millioner i 2016.