Minkene ligger dvaske i burene i sommervarmen. På Karsten Beltofts minkfarm, hvor der er omkring 14.000 mink, tager mange af dyrene sig en middagslur, mens nogle af dem kigger nysgerrigt i udsigten til at blive fodret.

Hallen, han står i, blev bygget for seks år siden, og er den seneste udvidelse af bedriften. Ved siden af står Emil Kristensen fra Thorsen Teknik, der er på besøg på bedriften for at se, hvordan den nye fodervogn Karsten Beltoft fik for tre måneder siden fungerer. De står og snakker om, hvordan det er gået med den nye fodervogn han fik for tre måneder siden, og som Thorsen Teknik har ombygget. Der er blevet sat en laser-måler på fronten af vognen, der bedømmer afstanden til redekasserne og sørger for at sende besked til hydraulikken, der så korrigerer vognen, hver gang den kommer en smule ud af kurs.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Problem med armen

For omkring fem år siden begyndte Karsten Beltoft at få problemer med højre arm, og havde svært ved at klare løft og kørsel af fodervognen. Derfor måtte han finde en løsning til vognen, så han kunne slippe for at bruge den arm, når han tog ud på de to daglige foderture.

- Belastningen på min højre arm blev for stor, når jeg skulle løfte foderrøret op til 8000 gange på en enkelt foderrunde, siger Karsten Beltoft.

I første omgang blev hans tidligere fodervogn bygget en smule om, så han havde mulighed for at bruge venstre arm, når han skulle håndtere foderarmen, der placerer minkfoderet på den øverste del af burene.

Svær opgave

I forvejen var det svært at vende sig til at bruge venstre arm til fodringen, men at styre maskinen med højre arm, endte med at blive en alt for svær opgave.

- Jeg sad på venstre balle, samtidig med at jeg slingrede ned gennem rækkerne mellem burene. Det var ikke til at holde ud til i længden med både en øm højre arm og en venstre balle, der sov, siger Karsten Beltoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fodervognen slingrede i rækkerne mellem burene og højre arm kunne hverken klare løft eller drej, som det krævede at køre vognen.

Mange justeringer

- Hvordan er den så at køre med?, spørger Emil Kristensen. Siden Karsten Beltoft for tre måneder siden fik den ombyggede vogn fra Thorsen Teknik tilbage var der nogle forskellige indstillinger, der skulle tilpasses arbejdet på minkfarmen.

- Det er blevet rigtigt godt siden vi fik justeret styringen sidste gang. Nu laver vognen kun nogle meget små ryk, når den retter vognen ind på turen ned mellem burene, siger Karsten Beltoft.

Kontakt til nytår

Karsten Beltoft fik øje på Thorsen Teknik, da han i efteråret sendte sine mink til pelsning hos Himmerlands Pels, der ligger tæt ved.

- Jeg fandt ud af, at Thorsen Teknik gik og lavede om på maskiner, så jeg regnede med, at de måske kunne hjælpe mig, siger Karsten Beltoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omkring nytår 2017 fik han talt med programmør ved Thorsen Teknik, Michael Mortensen, om mulighederne i at ombygge en fodervogn, så Karsten Beltoft effektivt kunne fodre sine mink med venstre arm.

Det endte med, at han købe en ny Vaudi BL-900 fra Tved Maskinbyg, som Thorsen Teknik kunne arbejde ud fra.

- Det var en spændende udfordring. Vi har tidligere lavet styring om på en teleskoplæsser, hvor føreren kun skulle bruge to fingre til at manøvrerer maskinen rundt i stedet for at dreje rattet mange tusinde gange om dagen, siger Emil Kristensen.

Let at udskifte

Det var vigtigt for Thorsen Teknik at lave en løsning, der ville være let at servicere i fremtiden, så de dele, der var blevet sat på let og hurtigt kunne udskiftes, hvis der skulle opstå fejl. Derfor er lasermåleren og styringsboksen ved instrumentbrættet lette at på- og afmontere.

Karsten Beltoft løfter op i motorhjelmen, så mekanikken og elektronikken kommer til syne. Der er ikke noget batteri inde bag hjelmen, men det er blevet flyttet om i den bageste del af vognen for at få plads til den styringsenhed, der skal regulere hydraulikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Signal til hydraulik

Da Thorsen Teknik gik i gang med opgaven, viste det sig, at det var ligetil, at få omsat afstandsmålingen til et signal som hydraulikken kunne justeres efter.

I begyndelsen reagerede hydraulikken for aggressivt i forhold til den korrigering, som vognen skulle lave for at køre lige, så det krævede en del småjusteringer hen ad vejen.

Tilpasse afstanden

Karsten Beltoft forskyder sædet ud i yderste position til venstre, sætter sig og starter vognen. Han trykker på et par knapper på den boks, Thorsen Teknik har monteret på instrumentbrættet, for at tilpasse den afstand til redekasserne, vognen skal køre med.

Han kører vognen ind i en rækken mellem burene, slår lasermåleren til med en fodpedal, og styrer hastigheden på en anden. Han løfter foderrøret og lægger nøje afmålte foderkager til rette på toppen af burene. De fleste af minkene begynder at nappe til foderet, mens andre stadig slapper af.

Slukke måleren

Da der er tre-fire bure tilbage i rækken, slår han laseren fra, så den stopper med at måle afstanden til redekasserne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg slår laseren fra, så den ikke måler uendeligt ud i hallen. Så ville vognen ikke kunne finde ud af afstanden og styre forkert, siger Karsten Beltoft.

En hel fodringsrunde tager omkring halvanden time for Karsten Beltoft. Han vurderer, at det er 15-20 minutter mere, end det tog ham år tilbage, da han kunne bruge begge arme til opgaven.

- Det er svært at vænne sig til at bruge venstre arm til det, som jeg i årevis har brugt højre arm til. Så det er klart, at det tager lidt længere tid. Men det er en kæmpe fordel, at jeg nu kun skal tænke på at fodre og ikke også styre vognen, siger Karsten Beltoft.

Lokal partner

For ham er det vigtigt, at det er en lokal virksomhed, der har ombygget fodervognen.

- Hvis der skulle opstå nogle problemer, så er Thorsen Teknik tæt på og kan hurtigt komme ud til mig og løse problemet. Det er virkelig noget, der betyder meget, siger Karsten Beltoft.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Emil Kristensen er enig i, at virksomhedens styrke er at servicere lokale kunder og skabe gode relationer til dem. At hjælpe med at finde løsninger på utraditionelle problemer er en af de ting, de prioriterer højt.

- Vi elsker at lave løsninger, der passer til hver enkelt kunde. Det viser dette projekt også. I fremtiden kommer vi sikkert til at lave en masse andre spændende ombygninger, for det er det, vi er gode til, siger Emil Kristensen.