De hollandske forbrugere går i stigende grad efter økologi, når de køber fødevarer, og det rummer eksport-potentiale for de danske øko-virksomheder. Derfor deltager en gruppe danske fødevare-virksomheder den 29. og 30. maj i et økologisk eksportfremstød på private label-fødevaremessen, PLMA i Amsterdam.

- Salget af økologi i Holland voksede med ti procent i 2016 og er tredoblet over de seneste ti år. Hollænderne har stort fokus på bæredygtighed og interesserer sig mere og mere for økologi. Med verdens højeste økologiske andel i fødevaresalget - der nu ligger på knap 13,3 procent - har Danmark et meget stærkt økologisk image, og de danske virksomheder er langt foran de hollandske i forhold til at udvikle spændende, innovative øko-produkter. Så dansk økologi er attraktiv på det forholdsvist umodne hollandske øko-marked, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, der for sjette år i træk arrangerer en dansk økologisk fællesstand på PLMA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Holland har en økologisk markedsandel på 4,4 procent og ligger nummer syv på listen over de lande, hvor økologi udgør den største andel af det samlede fødevaresalg. Danmark ligger på førstepladsen.

Vigtig styrke i at samle dansk økologi

På PLMA vil de mange udenlandske indkøbere blandt andet kunne opleve dansk økologisk frugt og grønt, mejeriprodukter, fjerkræ, safte og smoothies samt brød, morgenmadsprodukter og snackbarer.

Eksporten af økologisk frugt og grønt til Holland er næsten tredoblet alene de seneste tre år. En af de virksomheder, der deltager på PLMA, er Northern Organic A/S, der bl.a. eksporterer økologiske grøntsager, is, proteinbarer, bake off brød, flydende krydderier mv.

- Vores eksport af økologisk frugt og grønt til Holland vokser - på trods af at vi på grøntsagssiden er oppe imod stærk konkurrence fra dygtige hollandske producenter. Holland er et meget købestærkt marked og også meget interessant ift. eksport af innovative, økologiske specialvarer, men vores deltagelse på PLMA skyldes ikke mindst, at der kommer relevante indkøbere på messen fra alle europæiske lande, hvor vi ser vækstpotentiale for den økologiske eksport fremadrettet. Vi oplever generelt stor interesse for danske, økologiske fødevarer rundt omkring i Europa, siger Jørgen Nielsen, administrerende direktør i Northern A/S.