Efterspørgslen på lastbiler til at klare de større og større afstande mellem bedrifterne og markerne, hvor der eksempelvis skal hentes grovfoder, kan puste liv i ideen om en lastbil til at klare arbejdet i stedet for en traktor og vogn.

- Hvis man kigger mod Tyskland, har rigtig mange maskinstationer trukket lastbilerne med ud i marken, fortæller Thomas Kier, indehaver af TK Salg og Service. Han er manden bag tanken om at bringe lastbilerne ind på markerne i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Let træk

På Græsland 18 vises en 460 hestekræfter stærk MAN-lastbil med en Joskin Drakkar afskubber-trailer i aktion i marken samt under aflæsning i ensilagestakken.

- Joskin-traileren er en to akslet udgave med 45 kubikmeter rumindhold, mens lastbilen har tre aksler, fortæller Thomas Kier, der blandt andet fremhæver vægten som en væsentlig faktor for at vælge lastbil-sættet frem for traktorsættet:

- Lastbilen vejer 8,3 ton og cirka det samme gør vognen - det er næsten samme totalvægt som en stor 400 hestekræfter stærk traktor vil veje alene, så hvis man tænker på at være god ved sit kløvergræs rent vægtmæssigt, kan det her være løsningen.

Mange muligheder

Sættet er godkendt til hastigheder op til 80 kilometer i timen, og til trods for en dækmontering med 550 R22.5 i front og 600 R26.5 i bag, holder lastbilen sig under 2,55 meter i bredden, hvilket også gælder for traileren.

- Med den hastighed og den moderate bredde giver lastbilen mindre genere i trafikken, og læsset bliver hurtigere fragtet fra A til B. Det eneste, man skal have i baghovedet, er, at hvis der køres med andre produkter end bedriftens egne, så gælder køre- og hviletidsreglerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Thoms Kier fremhæver også muligheden for både lift, PTO og kugletræk på lastbilerne:

- Der er LS-hydraulik på lastbilen, som kommer til Græsland 18, mens der er mulighed for at montere både en syv ton lift samt PTO-udtag på en lignende lastbil.