Hele 43 pct. af de kinesiske forbrugere foretrækker importerede mejerivarer. Det viser en ny undersøgelse fra Mintel. Nyheden kommer, netop som erhvervsorganistionen Landbrug & Fødevarer er på eksportfremstød i Shanghai sammen med blandt andre Arla og Thise Mejeri, skriver L&F i en pressemeddelelsen.

-Undersøgelsen viser, at der stadig er mange kinesere, der er påvirket af de tidligere fødevareskandaler, der har præget landet. Mistilliden til landets egenproduktion kommer fx danske fødevareproducenter- og virksomheder til gode, siger Lizzie Andersen, der er chef for promovering i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dansk økologi

Landbrug & Fødevarer forventer derfor, at øko-eksporten til Kina lander på omkring 400 mio. kr. for 2017. Til sammenligning var eksporten af økologiske varer til Kina på 303 mio. kr. i 2016.

Arla, der er verdens største økologiske mejeri, har været til stede på det kinesiske marked i omkring ti år. Frede Juulsen, der er landedirektør for Arla i Kina, siger i meddelelsen:

-På markedet for økologisk børneernæring har Arla de seneste to år oplevet en vækst på 50 pct. om året, og Arlas brand Baby & Me er nu et top tre brand i Kina. Vi oplever, at kineserne efterspørger naturlige fødevarer, og at de har stor tillid til ?Baby & Me', fordi produktet har en høj kvalitet, og fordi fødevaresikkerheden er i top.

På samme måde regner Poul Pedersen, administerende direktør for Thise Mejeri, med, at 2018 bliver mejeriets bedste år på det hurtigtvoksende, kinesiske marked i meddelelsen:

-Vi oplever en stadig stigende efterspørgsel efter vores økologiske mælkepulvere, og vi regner med, at 2018 bliver vores bedste år til dato.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor er Thise Mejeri, Arla og seks andre danske virksomheder sammen med Landbrug & Fødevarer lige nu på øko-eksportfremstød til Shanghai.

Svært marked

Thise har haft fokus på det kinesiske marked i fem år. Mejeriet havde til at begynde med fokus på økologisk, langtidsholdbar mælk til detailhandlen.

-Vi lærte dog hurtigt, at det kinesiske marked var et kompetetivt marked, hvor det var svært at etablere sig med vores begrænsede resurser og begrænsede kendskab til markedet. Derfor har vi skiftet fokus til mælkepulver som en ingrediens i den kinesiske fødevareindustri, siger Poul Pedersen i meddelelsen og fortsætter:

- Derfor vil vi bruge Biofach 2018 til endnu en gang at vifte med Thise-fanen i Kina, hvor vi selvfølgelig håber at møde nogle nye, potentielle kunder. Men det vigtigste er faktisk at møde vores eksisterende kunder og udbygge relationerne til dem.

Dansk kvalitet tiltaler

Arla forventer, at salget af økologisk børneernæring vil fortsætte den gode udvikling, fordi kineserne i høj grad efterspørger naturlige fødevarer som fx Baby & Me. Og så har de kinesiske forbrugere stor tillid til produktets kvalitet og fødevaresikkerhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Biofach er derfor en god mulighed for at vise vores brand til en bred gruppe af interessenter indenfor økologi i Kina, siger Frede Juulsen i pressemeddelesen.