Landbruget skal blive bedre til at tale med forbrugerne og droppe skyttegravskrigen, mener flere.

En af landbrugets største udfordringer er den manglende tillid mellem producent og forbruger. Det er vigtigt, at landbruget benytter sig af mulighederne for at vise forbrugeren kvaliteterne ved dansk landbrug - og sætter dagsordenen, når det kommer til at løse de udfordringer, landbruget nu engang har. Det mener Patriotisk Selskab, der arbejder med rådgivning af jordbrugere.

Landbrugets udfordringer med at kommunikere med forbrugerne var noget af det, der blev diskuteret, da de to folketingsmedlemmer Ida Auken (RV) og Søren Gade (V) i sidste måned var på chametur rundt i landet under overskriften, at de ville sikre landets fremtid.

Slut med skyttegravskrig

Ida Auken mener, at vi skal lægge stridsøksen og i stedet samarbejde.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Der er ikke noget, der hedder bonderøve og speltmødre. At vi bruger disse udtryk er med til at optrappe en konflikt, og det skal vi ikke. I stedet bør vi som land står sammen og finde en fælles retning for dansk fødevareproduktion, sagde Ida Auken på rundturen.

Landbruget har tendens til at se på tørre tal og fakta, mens forbrugerne fokus er på følelser.

- I sig selv kan dette initiativ fra landbrugets side være med til at forbedre tilliden mellem erhvervet og forbrugeren. Derudover sikrer det, at løsningerne bliver realistiske og langtidsholdbare. Vi ser frem til at se de løsningsforslag, Tænketanken Frej ender ud med, og håber, at de vil få en positiv indflydelse på dansk politik, skriver Hans Boesen, formand for Patriotisk Selskabs Planteavlsudvalg i en pressemeddelelse.

På mødet blev der blandt andet diskuteret løsningsforslag på at gøre miljøtiltag attraktive, at skabe tillid mellem producent og forbruger og at forbedre biodiversiteten gennem flere habitater. Det skriver Patriotisk Selskab i en pressemeddelelse.

Tænketanken Frej og Patriotisk Selskab stod bag arrangementet medlemmer og Ida Auken og Søren Gade.