Med Good Growth 2020 har Arla en stærk koncernstrategi, der med succes har skabt vækst i selskabets forretning og fortsat er den rette i forhold til de trends, der driver det globale fødevare- og mejerimarked. Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Løbende omkostningsreduktioner og effektiviseringer er en væsentlig del af Arlas Good Growth 2020 strategi. Derfor har Arla iværksat et treårigt transformationsprogram kaldet Calcium, som vil forandre virksomheden ved at skabe betydelige effektiviseringer med to primære formål i sigte:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- At forbedre afkastet til Arlas andelshavere og opretholde en konkurrencedygtig mælkepris

- At reinvestere i de dele af forretningen, der driver væksten

Det interne Calcium program, som allerede er sat i gang, forventes at have en effekt på mindst 400 millioner euro frem mod 2020, og resultaterne vil komme gradvist henover programmets løbetid.

Transformations-elementet af Calcium er blevet nøje planlagt siden efteråret, og Arlas ledelse har de seneste måneder øget omfanget af besparelserne. Det har de gjort i lyset af de særlige eksterne udfordringer, som Arla står over for som et resultat af det svage britiske pund og den relative, ugunstige udvikling på råvaremarkederne.

- I Arla Foods har vi altid haft en kultur, hvor vi effektiviserer og fjerner omkostninger til gavn for vores ejere, kunder og forbrugere, så i den forstand er dette ikke noget nyt, siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det nye er, at vi er blevet påvirket af nogle faktorer, som er uden for vores kontrol. Det er valutaeffekten som følge af Brexit, der påvirker vores faktiske forretning, og det er effekten af ændringen i industripriserne på fedt og protein, som påvirker vores relative konkurrencedygtighed over for vores internationale konkurrenter. De faktorer har påvirket vores lønsomhed, og som en ansvarlig virksomhed er vi nødt til at reagere for at udligne påvirkningen fra disse faktorer. Det gør vi med vores treårige transformationsprogram, som går på tværs af hele vores organisation og skal genoprette vores relative lønsomhed, siger han.

Bedre afkast

Calcium-programmet omfatter aktiviteter på tværs af hele Arlas forretning - fra produktion, produkter og indkøb til marketing og medarbejdere. Det sigter mod at frigøre det fulde potentiale i Arlas organisation ved at ændre arbejdsmetoder samt reducere bureaukrati, kompleksitet og omkostninger.

Ud af de samlede besparelser på mere end 400 millioner euro forventer Arla, at cirka 300 millioner euro bliver sendt tilbage til Arlas ejere via mælkeprisen, mens de øvrige besparelser bliver reinvesteret i Arlas Good Growth 2020 strategi for at sætte yderligere fart på væksten og forberede lønsomheden.

- Vores medarbejdere er dybt engagerede i Calcium. De er motiverede og arbejder hårdt for at skabe et bedre afkast til vores ejere. Jeg er utrolig stolt af dem, siger Peder Tuborgh.

Selvom Calcium-programmet allerede er i gang, er det for tidligt at offentliggøre, hvad de specifikke konsekvenser vil være i specifikke dele af virksomheden, herunder hvor mange jobs, der vil blive påvirket af det igangværende arbejde. Arla forventer løbende at kommunikere åbent om processen.