Nærhed er afgørende for mange kunder, og for A.P. Jørgensen er nærhed andet og mere end fysisk afstand.

- Det er også to specialindrettede, rullende værksteder, som kommer ud til kunderne og har alle relevante reservedele med og føres af veluddannede montører, som kan svare på næsten alt om Samsons produkter, fremhæver værkfører Ib Ibsen, A.P. Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han lægger stor vægt på medarbejdernes kompetencer og på, at kunderne får hurtig hjælp, når de har behov for det.

Samsons farver

- Vi har to helt ens servicebiler malet i Samsons farver og med det samme udvalg af reservedele. Nogle af montørerne har mange års erfaring. Alle deltager i Samsons kurser på fabrikken i Viborg, så de får udviklet kompetencerne og bliver sat grundigt ind i nyhederne, fortæller Ib Ibsen.

A.P. Jørgensen har i alt 16 montører plus seks lærlinge og i alt ni servicebiler.

- Under sæsonforberedelserne og ved spidsbelastning er der flere biler og flere montører involveret i arbejdet med gyllevogne. Vi har bare valgt at gøre nogle medarbejdere og servicebiler grønne som et klart signal om, at vi prioriterer Samsons produkter højt, siger Ib Ibsen.

Serviceeftersyn

- Vi får flere og flere serviceeftersyn op til sæsonen. Mange kunder har fået øjnene op for, at det bedre kan betale sig at gøre grejet klar uden for sæsonen og så virkeligt være kørende, når der er travlt. Det giver også kunderne en vis ro at vide, at materiellet er tip top i orden, har Ib Ibsen erfaret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at imødekomme behovet uden for sæsonen har A.P. Jørgensen indført en ny reservedelsordning.

- Kunderne kan få en åben konto hos os. De kan hente, hvad de har behov for, og så afregner de efterfølgende. Det betyder, at de undgår at købe for mange stumper hjem, som de måske selv kommer til at have på lager, fortæller reservedelschef Søren Thomsen, A. P. Jørgensen.

Mere end tidligere

- Vi har flere dele på lager end tidligere. Hvis reservedele kan omsættes, så tager vi det på lager. Kunderne får ikke nej ret tit. Selv om Viborg ikke er så langt væk, så opfatter vi ikke fabrikslageret i Viborg som vores stødpudelager. Vi har stort set det hele selv.

Én af dem, der nyder godt at det udvidede reservedelslager, er maskinstation Hans Tobiesen A/S, som har fem gyllevogne.

- Vi har egen smed og laver det meste selv, så vi henter mange stumper hos A.P. Jørgensen, og det er vi rigtigt godt tilfredse med. Vi trækker også på deres service af og til, og vi ringer for at få et godt råd, hvis der eksempelvis kommer fejlkoder, som vi ikke kender, fortæller Hans Tobiesen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han overtog maskinstationen i 1994 som kun 21-årig. Maskinstationen har i dag 15-20 ansatte, 17 traktorer og udfører alsidigt landbrugsarbejde med vægt på grovfoder, gylle og høstarbejde samt entreprenør- og kloakarbejde.

Maskinlaug

Også Mogens Lautrup fra Sønder Hygum Maskinlaug fremhæver samarbejdsånden hos A.P. Jørgensens medarbejdere.

- Sønder Hygum Maskinlaug består af 16 medlemmer med en række fælles maskiner blandt andet en ældre Samson PG20 gyllevogn og en Samson PGII20 gyllevogn, som skal i gang med fjerde sæson. Vi holder en fælles klargøringsdag, hvor en montør fra A.P. Jørgensen styrer vores egne folk, der hjælper så godt, som vi kan. Det er en god ordning, som vi også lærer en del af, siger Mogens Lautrup.

- Samson er meget strømlinet, og det kører hele tiden. Vi kører cirka 80.000 kubikmeter ud med de to vogne, så de skal bare fungere. Vi havde egentlig planlagt at skifte den ældste, men i stedet fik vi den opgraderet blandt andet med nye dæk, så nu tager den to-tre år mere, siger han.

Kompetente folk

- Vi er godt tilfredse med montørerne. De er altid kompetente folk, som ved, hvad de har med at gøre. Vi har valgt A.P. Jørgensen, blandt andet fordi det er et lokalt firma. Vi lægger stor vægt på nærheden kombineret med, at de er kompetente, siger Mogens Lautrup, der selv har 300 malkekøer og 250 hektar planteavl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samson Agrolize har syv servicepartnere som supplement til firmaets egen serviceorganisation på fire biler og fem montører.