Abonnementsartikel

Efter meddelelsen tidligere på ugen om, at Semler Agro iværksætter en række omstruktureringer, har mange kunder henvendt sig for at få en uddybende forklaring.

Semler Agros ansatte har den seneste uge talt med mange kunder, som har haft spørgsmål til, hvad strukturændringerne, som indfases i løbet af 2018, betyder for dem som kunder.

- Flere har haft svært ved at se, at det skulle være en fordel for dem, når vi flytter filialer og gør en større del af forretningen rullende med flere servicebiler. Men når vi får snakket mere konkret om ændringerne, og hvordan det faktisk vil betyde en endnu bedre service og med bedre oppetid til kundernes udstyr, kan de godt se fornuften i vores tiltag, siger direktør Morten Buus.

- Det er netop denne del af strategien, som kunderne virkelig tager til sig, når vi snakker med dem.

Morten Buus, direktør Semler Agro

Han har sammen med sine medarbejdere brugt en del energi på at forklare baggrunden for filiallukningerne og -flytningerne.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Hvad er det så, I siger til de kunder, som kontakter jer?

- Vi fortæller, at vi har en klar ambition om, at Semler Agro skal være den bedste samarbejdspartner for landbruget, og at det kræver, at vi også har en forretning, der passer til de krav, vores kunder stiller, siger Morten Buus.

- Beslutningen er truffet efter en grundig proces, hvor der igennem længere tid er arbejdet med en samlet strategi for Semler Agro, som passer til den virkelighed, kunderne lever i, tilføjer han.

Men hvordan kan denne strategi gavne kunderne?

- En del af denne strategi er, at vi vil styrke forretningen og rykke tættere på kunden i kraft af vores mobile service, som vi hele tiden udvider, fortæller Morten Buus.

Han tilføjer, at Semler Agro på nuværende tidspunkt har 85 GPS-styrede og meget veludrustede servicevogne, der er tæt på landmænd og maskinstationer, og som rykker ud fra teknikerens privatadresse hver morgen og med nye, friske reservedele, der er ankommet med natlevering.

- Dette skal ses i sammenhæng med større og bredere reservedelslagre og specialister inden for reservedele samt udvidede åbningstider, vagtordning og ikke mindst et logistiksystem, som garanterer, at når kunden bestiller sine reservedele senest klokken 16.30, så ankommer de på hans adresse senest klokken 7.00 næste morgen.

- Med disse tiltag skaber vi et Semler Agro, der kan opfylde de målsætninger, vi har, om at være tæt på landmanden, øge hans oppetid, have rette mand til rette job , mobile og højtudstyrede servicevogne spredt over hele Danmark og ikke mindst rette reservedel på rette sted og til rette tid. Og det er netop denne del af strategien, som kunderne virkelig tager til sig, når vi snakker med dem. Og som de fleste udtrykker, så giver det rigtig god mening, fortæller Morten Buus.

Men tror du ikke, at de kunder, som får længere afstand til en filial, stadig er betænkelige ved, om de kan regne med jer fremover?

- Vi ved godt, at det for nogle betyder, at vores filialer ikke længere er lige om hjørnet - men det er vores serviceeksperter til gengæld. De vil hele tiden være på vejen, styret via GPS, så vi hurtigt kan hjælpe kunderne, når de har brug for vores hjælp. Sammenholdt med vores nye reservedelsforsyning og logistik-levering, hvor reservedelen kommer til kunden i stedet for kunden skal komme til os, vores nye webshop, vores udvidede åbningstider og et bredere reservedelslager, kan vi altid hurtigt løse de problemer, der måtte opstå, lover Morten Buus.

Men strukturændringerne i landbruget er jo ikke noget nyt. Hvorfor melder I ændringerne ud netop nu?

- Det er rigtigt, men vi har sådan set ikke på noget tidspunkt lagt skjul på, at centralisering i tre regionale hovedcentre og oprettelse af akutte værksteder har været en del af vores plan. Men vi ville gerne have det hele på plads for at sikre den at tingene hænger sammen, før vi ville kommunikere noget ud, siger Morten Buus.

- På den måde har det også været muligt at skabet et samlet overblik og tilbyde flest muligt af vores dygtige medarbejdere en plads i den nye struktur, tilføjer han.

Hvornår skal de enkelte ændringer gennemføres?

- Holbæk: 15. marts 2018 flytter filialen, alle medarbejdere flytter til Næstved.

- Viborg: 1. juni 2018 flytter reservedele til Brønderslev. 1. november flytter filialen, og montørerne tilknyttes til akut-værkstedet vest for Viborg.

- Mejlby: 1. juni 2018 flytter reservedele til Brønderslev. Alle reservedelsmedarbejdere flytter med. 1. november 2018 flytter filialen, og montørerne tilknyttes til akut-værkstedet omkring Støvring. Alle andre medarbejdere flytter til Brønderslev.

- Bredebro: 1. november 2018 flytter filialen, og alle montører tilknyttes til akut-værkstedet omkring Rødekro. Alle andre medarbejdere flytter til Vejrup.

- Vejrup: Senest 1. september 2018 er "Brugt Maskin Center" og alle fælles funktioner etableret på adressen og endeligt flyttet.

Det betyder, at vi er fuldt ud klar med de tre nye akut-værksteder 1. november i henholdsvis Rødekro, Støvring og vest for Viborg, og et samlet Brugt Maskin Center i Vejrup senest den 1. september fortæller Morten Buus.