Bælter har flere fordele, og det udnytter firmaet Prinoth behændigt. Bælterne går ikke let i stykker, holdbarheden er ekstremt lang og så er det specifikke tryk ned mod overfalden meget lille.

Forklaringen er den simple, at overfladen på en larvefod er ekstremt stort i forhold til det et hjul har. Dermed får larvefoden et lavt specifikt tryk per kvadratcentimeter. Det kan igen oversættes til hvordan det føles, når ens fod bliver trampet på af en dame med en stilethæl, i modsætning når det samme sker med en fodformet sko.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med stilethælen vil trykket på foden være meget stort per kvadratcentimeter. Omvendt meget lavt, når det handler om den fodformede sko, hvor trykket bliver fordelt over mange kvadratcentimeter. Dermed bliver trykket per kvadratcentimeter tilsvarende meget lavere.

Flere fluer med et smæk

I kraft af trykket mod underlaget er meget lille, er det ensbetydende med, at en larvefodsdrevet Raptor stort set kan komme frem overalt. Det gælder også, når undergrunden er meget sumpet, og tilmed er den også i stand til arbejde under vand.

Bælternes tryk mod undergrunden er så lavt som 265 gram per kvadratcentimeter, og det meget lave specifikke tryk, affjedringssystemet og bælternes evne til at stå og holde fast, betyder, at den stort set er i stand til at køre overalt.

Firmaet Prinoth, som fremstiller Raptor R serien og dermed også model 300R, har mere end skelet til bilindustrien. Det er her, man har fået ideen til affjedringssystemet, som Citroën har brugt i over 60 år. Det kaldes hydropneumatik, da det opererer med olie og luft som kan trykkes sammen, og dermed affjedre. I stedet for at anvende almindelige støddæmpere, hvor olien i dæmperen passerer gennem drøvlehuller, for derved at skabe en dæmpning, anvendes et system, hvor der anvendes olie og luften er affjedringsmediet.

Luft dæmper

I Raptor serien er der ingen regulære støddæmpere, men såkaldte gaskugler. Disse gaskugler har to rum, der er adskilt af en gummimembran, der er vulkaniseret på indersiden af gaskuglen. Den side hvor kuglen er skruet på den hydrauliske del, står i forbindelse med olien og dermed også hjulene, mens den del, som er på den anden side af membranen, er fyldt med luftarten nitrogen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når hjulet rammer en ujævnhed, vil hydraulikolien flytte sig synkront og på én gang, da det jo ikke kan komprimeres. Det vil så betyde, at den nitrogen som står i den øverste del af gaskuglen, vil blive presset sammen, og det giver den silkebløde affjedring.