Husdyrformidlingen ApS' udmelding om, at de fra uge 8 går ud med deres egen notering på spædkalve - uden om SamMark - vækker ærgrelse og bekymring hos Danske Slagtekalveproducenter.

Husdyrformidlingens begrundelse for deres enegang er angiveligt, at de synes, det er blevet for svært for dem at opnå de priser for spædkalve, de gerne vil have, for at kunne agere i markedet i forhold til de konkurrenter, der står uden for SamMark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Desuden begrunder Husdyrformidlingen skridtet med, at de ønsker at kunne agere hurtigt og handlekraftigt i forhold til markedssituationen - også i forhold til den hollandske notering.

Slagtekalveproducenter kommer til at betale

- Det er jo let nok for kreaturhandlerne, der konkurrerer mod hinanden, at gå ud og byde kalvene op i pris. Virkeligheden er jo bare, at det er os slagtekalveproducenter, der kommer til at betale gildet, da formidlingsgebyret jo ligger fast, lyder kommentaren fra formanden for Danske Slagtekalveproducenter, Lasse Olsen.

Han slår til lyd for, at kreaturhandlerne i stedet kunne konkurrere på formidlingsgebyrerne, der typisk ligger på omkring 160 kroner pr. kalv.

- Min fornemmelse er, at Husdyrformidlingens skridt også kan skyldes den mangel, der var på spædkalve henover sommermånederne sidste år, siger Lasse Olsen og tilføjer:

- Vi foretrækker helt klart en landsdækkende notering gennem SamMark. Jeg vil derfor kraftigt opfordre vore medlemmer til at arbejde ud fra den. Alternativet er jo, at vi slagtekalveproducenter kommer til konkurrere indbyrdes på kalveprisen.