Hos den tyske mælkeproducent, The Niederseidewitz Agricultural Cooperative i Bahretal, ikke langt fra den tjekkiske grænse har den 9,5 år gamle selvkørende Triotrac fra Trioliet blev sendt på pension til fordel for en ny selvkørende Triotrac fra Trioliet.

Helt præcist har maskinen kørt 21.797 timer siden den blev leveret den 14. februar 2008. Der er tale om en 20 kubikmeter fuldfodervogn, som årligt har sørget for fodring af den 1.080 mælkekøer samt 900 ungdyr på bedriften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blanderen kører hver eneste dag i fire timer, så det er ikke så sært, at dele bliver slidt på den.

- Dr. Fleischer, indehaver af The Niederseidewitz Agricultural Cooperative i Bahretal

12 læs hver dag

Fuldfodervognen har læsset 12 læs hver dag, hvilket svare til 50 ton foder, og dermed et årligt foderforbrug på 18.250 ton. Dr. Fleischer, som ejer bedriften fortæller, at beslutningen om at købe en Triotrac fra Trioliet igen var ikke en svær beslutning, og det samme gør sig gældende hos Lutz Freudenberg, som er daglig chauffør på maskinen - og har været det siden 2008.

Sparer diesel

Triotrac fra Trioliet når op i seks meter højde, og det er netop én af grundene til et genvalg:

- Vi har 5,5 meter høje ensilagestakke, og derfor er det vigtigt at vi let kan udtage foder i fuld stakhøjde, fortæller Dr. Fleischer.

- Indtil 2008 kørte vi med en 14 kubikmeter selvkørende fuldfodervogn fra en anden producent. Her brugte vi syv timer på at læsse 12 læs, mens vi med Triotrac bruger fem timer på samme mængde foder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med andre ord spare vi 14 timers arbejde om ugen, samt fire liter diesel i timen. Med et ugeligt dieselbesparelse på 28 liter, er det ikke små penge, understreger Dr. Fleischer.

Han tror, at brændstofbesparelsen kommer fra Triotracs store kapacitet i læsse og snitte-systemet, og knap så stor energi forbrugt på blanding.

- Læsse og snitte-systemet tager markant mindre hestekræfter end blandingen, og derfor tror jeg, at vi sparer diesel med denne fuldfoderblander.

I de 9,5 år med Triotrac på den tyske bedrift, er der blevet blevet sat nye snegle i blandekaret. Snittesystemet er udskiftet, da det blev slidt op, og det samme er selve beholderen.

- Blanderen kører hver eneste dag i fire timer, så det er ikke så sært, at dele bliver slidt på den, fortæller Dr. Fleischer, som også forklarer, at man på bedriften selv klare mindre vedligeholdesopgaver som filter og olieskift, mens resten foretages af forhandleren.