Til trods for at langt størstedelen af landets maskinstationer sår majsen på 12 rækker, så er der stadig otte-rækkede majssåmaskiner, som sår et betydeligt areal i Danmark.

Én af dem er hos Maskinstation Henning Petersen, som har haft rekord på over 1.300 hektar på én sæson med den otte-rækkede Amazone ED liftophængte såmaskine, som nu er blevet ombygget til at være en bugseret såmaskine, med eget hydraulikanlæg, strømanlæg, hjultræk og plads til rigeligt med gødning samt majsfrø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når jeg tænder hjultrækket, så kan jeg sænke motoromdrejningerne på traktoren med 150 omdrejninger i minuttet.

- Peter Petersen, Maskinstation Henning Petersen.

Kontrol med gødning

Den helt specielle majssåmaskine er opbygget på eget værksted, og grunden til at man netop kastede sig ud i projektet, var for at opnå en højere kapacitet, end det var muligt med en regulær fronttank-løsning.

- Vi kunne jo løbe og fylde fronttanken med gødning igen og igen, da det ikke er unormalt at give majsen 200 kg startgødning pr. hektar på vores kanter, fortæller Henning Petersen, indehaver af Maskinstation Henning Petersen, hvor han er anden generation efter faderen Kaj Petersen, og hvor broren Peter Petersen også arbejder til dagligt.

Da maskinstationen ikke er blege for at tage et svejseapparat i hånden, fik man til sæson 2009 bygget en vogn, hvor der var plads til 10 tons gødning, og ved hjælp af en frontlift fra en traktor blev såmaskinen monteret bag på vognen.

Man kunne på daværende tidspunkt også få færdigproducerede udgaver af bugserede majssåmaskine fra flere producenter, men der var blandt andet én grund til at man valgte en hjemmebyggede løsning:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil have hundrede procent kontrol med gødningsforbruget under så-arbejdet, fortæller Henning Petersen, som monterede vejeceller på tanken af den bugseret maskine, samt et kamera, så chaufføren kan holde øje med gødningsniveauet.

- Med en hydraulisk snegl fylder vi majssåmaskinen bagerst med 500 til 700 kg gødning ad gangen, og på den måde har vi løbende kontrol med, om gødningen passer til doseringen, og det er en utrolig god sikkerhed at have.

Bagtøjet fra traktoren

Maskinstationens bugserede majssåmaskine var dog langt fra en succes i begyndelsen.

- Vi opdagede, at en fem ton frontlift ikke var optimal til denne løsning, og det er et held, vi ikke har tabt majssåmaskinen på vejen, fortæller Henning Petersen, som flere gange i løbet af de første par år måtte svejse på liften, for at kunne køre sæsonen igennem.

På Maskinstation Henning Petersen har man altid haft en forkærlighed for Ford, og senere New Hollands amerikanske byggede 70'er serie.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi reparerer 70'ere for andre maskinstationer og landmænd både i Danmark og Tyskland, og en aften vi igen var ved at svejse på den bugserede majs-vogn, snakkede vi om, at det måske var bedre at sætte liften fra en ældre 70'er på, da vi vidste, den aldrig ville brække sammen, fortæller Henning Petersen.

Tanken var egentligt mest ment det for sjov, men tankerne begyndte alligevel at kredse om netop den ide, og da man havde en ældre komplet bagende fra en 70'erne stående, blev ideen pludselig til virkelighed.

Slipper for hjulslip

Da man begyndte at montere bagtøjet fra en New Holland 70'er på majsvognen, besluttede man sig for at beholde bremserne på bagakslen for på den måde at have bremser på vognen.

- Men hvis vi alligevel skulle have bremser på bagtøjet, så kunne vi også lige så godt lade stikaksel og differentialet sidde på bagtøjet, og hvis det sad der, så var det jo ikke så stort et arbejde for at sætte en oliemotor på, som kunne trække baghjulene rundt og pludselig havde vi hjultræk på majsvognen, fortæller Henning Petersen, som påpeger, at det nye set-up kørte problemfrit fra dag et.

Maskinstationen fortæller, at hjultrækket er en fantastisk fordel på den tørre sandjord, hvor man før oplevede et stort hjulslip.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når jeg tænder hjultrækket, så kan jeg sænke motoromdrejningerne på traktoren med 150 omdrejninger i minuttet, og samtidigt reducere hjulslippet, fortæller Peter Petersen, bror til Henning Petersen og chauffør på majssåmaskinen, da vi møder sættet en forårsaften i maj, hvor nogle af de sidste majsfrø kom i jorden.

Majssåmaskinen suser afsted med 12 kilometer i timen med en New Holland 8970A som trækdyr, som maskinstationen naturligvis har udstyret med autostyring.

- Når vi har samme type traktor foran majssåmaskinen, som vi har bygget sammen med majssåmaskinen, så giver det os en række muligheder. Eksempelvis har vi koblet liften på majssåmaskinen sammen med liften på traktoren, så når man hæver og sænker liften på den originale liftkontakt i traktoren, så er det liften på majsvognen, der benyttes.

Egen generator

Da man byttede den tidligere Amazone ED majssåmaskine ud med en EDX-model, blev der pludselig behov for at have sikkerhed for strømtilførsel til såmaskinen.

- I forvejen havde vi bygget en LS-pumpe på PTO-udtaget, så vi på den måde kunne trække blæseren til såmaskinen og sørge for at den fik olie nok hele tiden, fortæller Henning Petersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

LS-pumpen på PTO-udtaget giver også olie til gødningssneglen ligesom den trækker en generator med en rem.

- På den måde er vi sikker på, at der er strøm nok til såmaskinen.

Fra kabinen har man lavet en kontrolboks, hvor gødningsvognen kan styres og kontrolleres fra. Eksempelvis har man visere til at angive strøm-spænding til såmaskinen samt temperatur på olien.

- Vi havde jo alligevel stumperne til at ligge, som Henning Petersen påpeger.