Det er ikke hver dag, at fire gamle gyllevogne med 14 år på stelnummeret og adskillige hundredetusinde kubikmeter bag sig, bliver shinet op til den helt store guldmedalje.

Men i begyndelsen af 2018 tager fire gamle Samson-gyllevogne turen fra Gøma i det midtjyske og 1.800 kilometer sydøst på til Ukraine, hvor 380.000 kubikmeter gylle venter på at blive kørt ud i sæson 2018.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hele setuppet er tiltænkt, at det skal være enkelt og hurtigt

- Morten Fogh Albertsen, workshop manager hos Danosha i Ukraine.

Der er ikke bare tale om fire nyrestuerede gyllevogne, som er nymalede og har fået nye klistermærker - der er faktisk tale om nogle hydrid-gyllevogne, som er forstærket på alle tænkelige områder og har fået monteret et helt nyt fyldesystem, som gør dem ganske unikke.

- Denne løsning er den bedste for os, og vi ser virkelig frem til at få dem i marken, og afprøve, om de lever op til de høje forventninger vi har, fortæller Morten Fogh Albertsen, workshop manager hos det dansk ejet Danosha, som driver 11.400 hektar jord i Ukraine, samt en griseproduktion med 14.000 søer.

Enkelt og hurtig

Én af de helt centrale ombygninger på de gamle Samson Agro PG 25-gyllevogne er fyldesystemet. De traditionelle fyldetårne på toppen af gyllevognene er afmonteret, og i stedet er der monteret et fyldesystem til en andok-arm, som monteres på traktorenes to kubikmeter fronttanke

En vakuum-pumpe på siden af gyllevognen vil sørge for at suge gyllen an, inden læssepumpen tager over, og hos Gøma forventer man, at læssetiden er nogenlunde på niveau med det traditionelle læssetårn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi anvender en kolbepumpe til at lave vakuum, men da vi kun arbejder med vakuum i rørføringen og i nogle ganske få sekunder indtil læssepumpen tager over, kræver systemet ikke forstærkninger af hverken gyllevogn eller fronttank, fortæller Allan Sørensen, eksportchef hos Gøma, som har været med hele vejen under dette projekt sammen med Morten Fogh Albertsen.

- Hele setuppet er tiltænkt, at det skal være enkelt og hurtigt, og da vi pumper alt gyllen ud i marken til vores gyllevogne, skal alt gyllen læsses fra buffertanke, og her er det væsentligt hurtigere og lettere, at chaufføren på gyllevognen blot skal bruge én funktion med armen på frontanken, frem for fem funktioner, som et læssetårn har, fortæller den danske driftsleder for værkstedet på den danske bedrift i Ukraine.

Man forventer, at man med det nye fyldesystem, kan vinde tid på læsningen i løbet af sæsonen.

Skal supplere udlægger

Hver gyllevogn kommer cirka til at udbringe 70.000 kubikmeter gylle både med discnedfælder samt med slangebom. De resterende 100.000 kubikmeter gylle på bedriften bliver udlagt med en selvkørende Agrometer gylleudlægger.

Til trods for en mere skånsom udlægning af gyllen med udlægger, så har bedriften valgt at satse på de fire gyllevogne ud fra flere overvejelser:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De fire gyllevogne er knap så følsomme over for stop. Hvis udlæggeren pludselig bliver nød til at stoppe på grund af en lille føler eller lignende, så er det mange folk, som ikke kan komme videre. Hvis der sker en mindre ting på én af gyllevognene, så kan de øvrige fortsætte, og holde gang i mandskabet, fortæller Morten Fogh Albertsen og påpeger dog en stor kapacitet på udlæggeren, når hele setuppet er sat op.

- Når først slangerne er langt ud og udlæggeren først kører, så er kapaciteten høj, men det kræver også en del arbejde ved opsætning samt flytningen af det setup.

Han fremhæver også det faktum, at 30 procent af arealet hos Danosha består af forager, og her er udlægger-løsningen ikke den bedste.

- Vi kan ikke stoppe for gyllen på forageret, og det har sine ulemper, når vi har så mange foragre på vores bedrift.

Hos Danosha pumper man gyllen fra gylletankene og til buffertankene i marken, og mange steder bliver gyllen pumpet op til 18 kilometer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kræver dog, at der på gyllens vej fra tank til mark, er flere pumper, som sørger for at opretholde et stabilt tryk.

Identisk og holdbarhed

De fire gyllevogne er blevet væsentligt forstærket på en lang række områder, og er blevet specialbygget til Danosha.

- Vi har forstærket vognene en lang række steder, hvor vi ved, der kan komme problemer, fortæller Allan Sørensen.

Gyllevognene bliver desuden bygget identisk op, og det er vigtigt for Morten Fogh Albertsen, da det gør arbejdet fremadrettet langt lettere.

- At de fire vogne er ens, er en stor hjælp i det daglige, især hvis der pludselig sker noget med den ene vogn, så kan mine mænd hurtigt se, om det samme kan ske på de andre vogne, eller måske hurtigt få udbedret skaderne, ved at kigge efter én af de andre vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At have stumper på lager i et land som Ukraine, hvor dag til dag leveringer ikke eksistere, er selv sagt vigtigt.

- Derfor har vi næsten sendt en hel lastbil afsted med reservedele til Danosha, fortæller Allan Sørensen.

Man forventer, at de første vogne igangsættes i løbet af uge 5 i Ukraine.