Fendt har igennem mange år toppet maskinhandlernes europæiske brancheorganisations målinger over de europæiske maskinhandleres tilfredshed med traktorproducenterne.

Men i den seneste Climmar-opgørelse rasler mærket ned ad skalaen på de fleste parametre, om end Fendt stadig performer så flot, at mærket kan indtage andenpladsen blandt samtlige mærker på et niveau næsten 10 procent over gennemsnittet på 12,6 point.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nu er der så mange Kubotaforhandlere med i undersøgelsen, at de er blevet en del af den.

Kubota er ny

Til gengæld indtages førstepladsen i 2017 af et helt nyt mærke i denne sammenhæng, nemlig Kubota, som med 14,5 point på tilfredshedsbarometret overstiger gennemsnittet med 15 procent.

- Kubota har også tidligere indgået i undersøgelserne, men datagrundlaget har hidtil været for spinkelt til at offentliggøre resultaterne. Men nu er der så mange Kubotaforhandlere med i undersøgelsen, at de er blevet en del af den, forklarer præsidenten for de europæiske maskinhandlere, Erik Hogervorst.

Tre scorer højere

Andre mærker, som har forbedret deres position i tilfredshedsundersøgelsen siden 2016 er Valtra, Massey Ferguson og New Holland, som indtager henholdsvis fjerdepladsen og sjette- samt syvendepladsen.

Valtra og Massey Ferguson er kun gået marginalt frem og placerer sig omtrent gennemsnitligt på tværs af de målte parametre, mens New Holland trods en flot fremgang på 0,8 point fortsat er lidt under gennemsnittet på 12,6 i forhandlertilfredshed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kubota, Kubota, Kubota

Kubota scorer ikke bare højt som gennemsnitsbetragtning. På langt de fleste af de parametre, som undersøges, topper Kubota listen.

Kubota scorer højst på parametre som finansieringstilbud, villighed til at forbedre svage punkter, bidrag til profitabilitet, forholdet mellem producent og forhandler, ledelse, oplæring, administration og betalingsbetingelser, markedsføring og materiale til at understøtte produkterne, computerservice, eftersalg og garanti samt markedsføring af reservedele.

Kun på tre parametre fortrænges Kubota fra den absolutte topplacering.

Og i alle tre tilfælde er det Fendt, som tager førerpositionen. Når der måles på markedsføring af traktorer er Kubota nummer to i undersøgelsen. Og når det drejer sig om brandets image og betydning bliver Kubota nummer fire. Samme placering opnår Kubota, når det handler om at tyverisikre traktorerne, hvor det bliver til en gennemsnitsplacering, mens Fendt her løber fra alle konkurrenterne med en forhandlertilfredshed, som ligger 45 procent over gennemsnittet og langt foran John Deere på andenpladsen. John Deere er faldet ganske betydeligt i denne kategori, men ligger dog fortsat 12 procent bedre end gennemsnittet.

Villighed til fremgang

Det spørgsmål i undersøgelsen, som Climmar hæfter sig mest ved i årets undersøgelse er, hvor meget forhandlerne værdsætter deres traktorleverandørs villighed til at forbedre sine svage punkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Resultatet viser, at det går lidt op og ned for de enkelte mærker, men også her er Kubota helt i top, hvorimod Fendt styrtdykker.

- Udsvingene kan forklares med store ændringer i organisationerne, men det er et problem, som vi vil tage op med producenterne, siger Erik Hogervorst.