Omlæsning af gylle fra lastbiler til gyllevogne foregår i Danmark ofte ved, at det skydes en buffertank ind imellem de to køretøjer. I Tyskland er det mere udbredt, at gylletankbilen er monteret med en andok, som gyllevognen suger gyllen fra.

Til brug i et sådant system har Samson udviklet en frontmonteret læssekran, der i kombination med en gyllevogn med ejektor pumper gyllen om i gyllevognen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ejektoren anvendes udelukkende til at ansuge dokken og fylde centrifugalpumpen med gylle, og herefter tager en traditionel hydraulisk drevet centrifugalpumpe over. Systemet er afprøvet til 7.500 liter pr. minut, og læssetiden bliver derved lidt længere end med en traditionel kran, der læsser med 10.000 liter pr. minut, siger Søren M. Jensen, Samson.

Hurtigere og lettere

Komplet med trepunktsophæng og rørføring til gyllevognen vejer frontpumpen 980 kg.

- Det er cirka et halvt ton mindre end en traditionel læssekran, og da de fleste traktorer alligevel skal monteres med frontvægt, giver den frontmonterede pumpe en vægtbesparelse på cirka halvanden ton, siger Søren M. Jensen.

- Sammenlignet med en traditionel læssekran tager læsning med den frontmonterede pumpe lidt længere tid. Til gengæld er den hurtigere at manøvrere, og når der køres i marken, og der køres lige frem til tankvognen, skal en bred slangebom bag på gyllevognen ikke foldes sammen, hver gang vognen fyldes. Derved spares der hurtigt et par minutter pr. læs, og når det hele gøres op, er der tidsmæssigt ikke den store forskel på de to systemer, tilføjer Thomas Rasmussen, Samson.

Med lys og kamera

Pumpens chassis stikker kun en halv meter frem foran koblingspunktet i frontliften. For at generer udsynet mindst muligt er fyldearmen monteret i højre side, og når pumpen folds ud, er koblingspunktet lige ud for føreren. Pumpen er med integrerede lygter, og som option kan der leveres spejle og kamerasystem.