Walterscheid Ultra.Plus er navnet på en ny serie af kraftoverføringsaksler fra den tyske producent, Walterscheid. Akslerne har fået nye kryds, som fordobler levetiden, og i dagligdagen er Ultra.Plus lettere både at montere og servicere.

De nye aksler, som leveres både til maskinfabrikanter og til eftermarkedet, består af en række løsninger og forbedringer i forhold til standardakslerne. Akslerne i Ultra.Plus-serien kan tilpasses ønsker og behov fra de enkelte kunder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Helt uden kæder

En af hjørnestenene i de nye PTO-aksler er det velkendte gule beskyttelsesrør, der på Ultra.Plus-akslerne er profilerede i et trekantet design. Derved er de to akselhalvdele i indgreb, og som udgangspunkt kan man altid nøjes med en enkelt kæde, for at undgå at beskyttelsesrøret roterer rundt. Monteres kæden på redskabssiden, slipper man for at sætte en kæde på traktoren, hver gang redskabet monteres på traktoren.

Ultra.Plus omfatter også en ny serie af lukkede manchetter, der monteres på redskabet.

- De nye manchetter yder maksimal beskyttelse mod roterende dele, og sammen med de nye og profilerede beskyttelsesrør, gør de det muligt helt at undlade kæder på de nye PTO-akslen, forklarer Heinz-Peter Esser, Walterscheid.

Nemmere servicering

Til PTO-aksler hvor der er trangt med plads på redskabssiden tilbyder Walterscheid en ny beskyttelsesskærm. Skærmen er fulddækkende men let at afmontere, når kardankrydset skal serviceres og smøres.

Skærmen består af en plade med to låseclips, der monteres fast på redskabet. Den cylinderformede beskyttelsesskærm monteres ved at skubbe skærmen ind over de to clips. Afmontering af skærmen sker ved at vippe de to clips med en skruetrækker og trække skærmen tilbage. Skal skærmen helt afmonteres, adskilles den let i to dele, ved blot at trække en split ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye kryds

For at gøre serviceringen af de nye Ultra.Plus aksler lettere, har den tyske producent udviklet helt nye kardankryds.

- Det var virkelig en opgave at gør de eksisterende kryds endnu bedre. Men med en ny produktionsteknologi, samt kombinationen af en større fedtkapacitet i krydsene og forsegling med tre læber, er det lykkedes både at forøge serviceintervallet og fordoble levetiden på krydsene, siger Martin Hector, Walterscheid.

Som option kan Ultra.Plus leveres med et smøresystem, som gør det muligt at smøre imellem de to teleskopiske akselhalvdele fra en enkelt smørenippel, og uden at afmontere og adskille akslerne.

Overbelastningssikring

Walterscheid Ultra.Plus tilbydes med forskelige former for koblinger, der beskytter redskab og traktor. Friktionskoblingerne er blevet lettere at justere til det rette moment, og ifølge producenten holder de nye koblinger momentet meget præcist. Til serien er der også udviklet en ny automatkobling med en bedre tætning og plads til mere fedt. Ifølge Martin Hector har det forøget serviceintervallet og givet koblingen en markant længere levetid.