Et par uger før Agritechnica 2017 syder det af liv hos Gøma i Viborg, og ofte bliver det ud på de små time, før lyset i værkstedet slukkes. Entusiasmen og travlheden skyldes, at Gøma er ved at montere de sidste dele på virksomhedens første egenproducerede gyllevogn, som får verdenspremiere på den tyske landbrugsudstilling.

- Siden det stod klart, at vi stoppede med forhandlingen af gyllevogne fra nabovirksomheden, er det gået rigtig stærkt med at beregne, tegne og producere den første vogn. Sideløbende med det, har vi vært i marken og testet flere delkomponenter fra den nye vogn. Så selv om vognen er fuldstændig ny, og endnu ikke har kørt den første læs gylle, ved vi, at komponenterne den er bygget af fungerer, siger salgschef Karsten Kammer, Gøma.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er jo ingen grund til at genopfinde den runde tank, og der er absolut ikke grund til at lave de fejl, som montørerne allerede har set på eksisterende vogne.

- Jakob Møller, Gøma

Kommer i to modeller

Vognen, der vises på Agritechnica er en Gøma GG 25, der er en vogn på tre aksler, og som modelbetegnelsen antyder, rummer den 25 kubikmeter.

- Vogne på 25 kubikmeter der den mest solgte model, og er der behov for større kapacitet, kan den med fordel kombineres med en fronttank på tre kubikmeter, siger Karsten Kammer.

Til den kommende sæson har Gøma planlagt at producere tolv vogne til hjemmemarkedet og seks vogne til det svenske marked. Vognen bliver en blanding af GG 25 og GG 18, som er en vogn på to aksler og et indhold på 18 kubikmeter.

Bygget på erfaring

Begge vogne er med hydraulisk affjedring af både træk og undervogn. Gøma har ti års erfaring i produktion af spulevogne og har derfor erfaring i produktion af nye vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den erfaring tager vi selvfølgelig med over i produktionen af GG-vognene. Men det suverænt største input til de nye vogne kommer fra vore dygtige montører, der har serviceret gyllevogne i årtier. Montørerne har et indgående kendskab til stort set alle fabrikater af gyllevogne på markedet. For dem var det derfor let, at lave lister over, hvad den nye GG-vogn skulle indeholder, og hvad den ikke skulle indeholde, siger værkfører Jakob Møller, Gøma og tilføjer:

- Der er jo ingen grund til at genopfinde den runde tank, og der er absolut ikke grund til at lave de fejl, som montørerne allerede har set på eksisterende vogne.

Kraftig lift

I udviklingen af den nye Gøma gyllevognen er der lagt vægt på, at vognen skal være brugervenlig, let at servicerer og designet til fremtidige behov.

Et af de steder, hvor hensynet til de fremtidige krav kommer til udtryk, er bag på vognen, hvor der er monteret en meget kraftig lift.

- Redskaberne bliver til stadighed både bredere og tunger. For at bevare balancen i vognen og lægge tryk over på traktoren, er liften bygget ind i tanken og trukket frem mod bagerst aksel. Liften er med løse liftarme, der minimerer belastningen på liften, når der drejes med et bredt redskab i jorden. De løse liftarme gør det samtidig let, at skifte imellem redskaber, der har forskellig geometri og kategori, siger Jakob Møller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Liftens position og dermed arbejdsdybden på redskabet kontrolleres af en intern trykstyrring, som konstant måler og justerer trykket i liftens hydrauliksystem.

Vognen er monteret med en læssekran, der kan håndtere seks meter dybe tanke, og som læsser gennem et ti tommer tykt fylderør. For at gøre det billigere og lettere at serviser kranen, er den tykke slange delt op i sektioner på to meter.

Samarbejde med Harsø

Den nye Gøma GG25 udstilles med en hel ny slangebom på 36 meter. Bommen er produceret af Harsø og udviklet specielt til de nye GG 25-vogne.

Slangebommen har en afstand imellem slangerne på 33 centimeter, og under transport fylder bommen kun 3,30 meter i bredden. Ifølge Gøma er det den eneste slangebom på 36 meter, der kan monteres på en 25 kubikmeter gyllevogn.

- Vi er meget glade for samarbejde med Harsø, og i fremtiden anvender vi Harsø-fordeler på ikke blot slangebomme og disch nedfældere, men også på Dupont grønjordsnedfældere og på slæbeskærbommen fra Bomech. Aftalen med Harsø giver Gøma eneforhandlingen af Bomech med Harsø fordeler i Danmark og Sverige, fortæller Karsten Kammer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fortsat fokus på service og brugt

Gøma er kendt for at yde første klasses service, og for at være dygtige til at håndtere brugte maskiner. Karsten Kammer pointerer, at entusiasmen med udviklingen og produktionen af den nye GG-vogn, ikke kommer til at flytte fokus fra service og betjening af kunderne.

- Produktion og montering af GG-vognen sker i en nybygget hal, og produktionen af selve tanken er lagt ud til en underleverandør. Derfor har vi fortsat faciliteter og mandskab til fastholder fokus på kerneforretningen, som er service, renovering og omsætning af brugt grej til gylle og møg, siger Karsten Kammer.