Abonnementsartikel

Familielandbrugssektionen i Landbrug & Fødevarer ærgrer sig over den splid, som Coops medlemsblad Samvirke har skabt. Derfor udsendes nu en stående invitation til Coops direktør.

En mand iført beskyttelsesdragt og maske der sidder og spiser en helt almindelig salat. Sådan ser forsiden ud på Coops medlemsblad, Samvirke, efterfulgt af overskriften "Sprøjtegift er hverdagskost".

Forsiden har vakt stor forundring og ærgrelse - også i familielandbruget, som i dag har afholdt årsmøde i Vingsted, skriver L&F i en pressemeddelelse

Forkert signal

Det er især måden, hvorpå Coop fremstiller de almindelige fødevarer som giftige, der har fået temperaturen til at stige i mødesalen på Vingsted Centeret blandt de 150 deltagere på Familielandbrugets Årsmøde, skriver L&F.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi er rigtig ærgerlige over den splid, det har skabt, når Samvirke og Coop med sin kampagne vælger at fremhæve den ene produktionsform på bekostning af den anden, siger Lone Andersen, der er formand for Landbrug & Fødevarers Familielandbrugssektion.

- Vi har repræsenterer både økologer og almindelige landmænd, og vi er rigtig stolte af begge dele. Vi producerer nogle af verdens bedste fødevarer, og derfor undrer det mig også, at man skræmmer forbrugerne på den måde her, siger hun.

Forbrugernes valg

For Familielandbruget er det vigtigt, at forbrugerne selv har et valg, når de går ned og handler.

- Jeg vil gerne opfordre Coop til at arbejde sammen med os i stedet for at føre en skræmmekampagne. Det er vigtigt, at vi sammen arbejder for at styrke livet og væksten ude i landdistrikterne, siger Lone Andersen.

Invitation til Coop

Hun udsender derfor en stående invitation til Peter Høgsted, der er administrerende direktør i Coop.

- Jeg viser gerne min gård med økologisk mælkeproduktion frem, ligesom jeg også gerne hjælper med besøg hos nogle af mine konventionelle nabogårde, så Coop kan se, hvordan man producerer gode, sunde fødevarer - og ikke mindst hvordan vi har forskellige produktionsformer, som man sagtens kan fremhæve uden at gøre brug af myter og skræmmekampagner.