Landbrug & Fødevarer har fortsat store forventninger til eksporten af økologiske fødevarer og vurderer, at eksporten i 2016 lander på omkring 2,3 milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 13-15 procent på blot et enkelt år. Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Dansk eksport af økologiske fødevarer udgjorde i 2015 to milliarder kroner, og den økologiske eksport til Tyskland udgjorde omkring 40 procent af hele eksporten. Det gør Tyskland til Danmarks absolut vigtigste eksportmarked indenfor økologiske varer. Sverige er nummer to, og Kina er nummer tre. Mejerivarer, grisekød og grøntsager udgør hovedparten af den danske økologi-eksport.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eksportmuligheder

I dagene 7.-11. oktober er Landbrug & Fødevarer derfor i Køln for at fremme eksportmulighederne sammen med en gruppe økologiske virksomheder. De har en fælles, økologisk stand med ti virksomheder på Anuga, der er verdens største messe for økologiske og konventionelle fødevarer.

- I Landbrug & Fødevarer har vi fokus på både nærmarkeder og de oversøiske markeder, men nabolandene udgør fortsat de største aftagerkanaler. Derfor er det vigtigt at være til stede på Anuga, hvor indkøbere fra både nær- og fjernmarkeder er til stede, så der kan sikres, plejes og opbygges nye kontakter til eksportmarkederne, så vi kan nå vores mål om, at økologi-eksporten når 3 milliarder kroner i 2020, siger Sarah C. S. Fuglsig, der er markedskonsulent hos Landbrug & Fødevarer.

Også hos Gasa Odense er de begejstrede.

- Den danske økologiske grønsagsproduktion er stigende, og vi er i Danmark i den absolutte verdensklasse indenfor økologisk produktion. Hos Gasa Odense har vi en række dygtige producenter, som i de senere år har påbegyndt en økologisk produktion, og som i fremtiden vil øge deres økologiske produktion endnu mere. Det giver os musklerne til at kunne udbygge de danske gartneres eksport. På Anuga 2017 forventer vi derfor at få vist en bred vifte af potentielle, tyske kunder, hvilke lækre, økologiske grøntsager, vi kan tilbyde fra Danmark. Vi forventer at få skabt kontakt til flere potentielle kunder både indenfor cafeer, restauranter, storkøkkener og detailhandlen. Vi glæder os meget til nogle udbytterige dage, siger Jens Nannerup, der er administrerende direktør hos Gasa Odense.

Landbrug & Fødevarer har gode erfaringer med fællesstande på store messer, hvor enkeltvirksomheder ellers nemt kan forsvinde i mængden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med en fællesstand kan vi sende et stærkt signal til de besøgende om de danske, økologiske varer; både hvad de generelt står for, og hvor udstillerne også får mulighed for at præsentere deres unikke produkter, siger Sarah C. S. Fuglsig.