De 10 indsatsområder i kontrolstrategien afspejler i høj grad de rammer for en dialogsøgende, fair og gennemskuelig kontrol, som Landbrug & Fødevarer løbende har presset på for. Landbrug & Fødevarer, konsulenter, landmænd og virksomheder har været med til at give indspil til strategiarbejdet

-For os er det helt centralt, at kontrollen er baseret på vejledning og korrektion fremfor fejlfinding og sanktion, og vi kan med tilfredshed konstatere, at kontrolstrategien fastslår, at kontrollen netop skal tage udgangspunkt i vejledning, siger Martin Merrild.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejledning frem for fejlfinding

Formanden for Landbrug & Fødevarer hæfter sig især ved, at det ikke længere handler om at finde de fejl, der måtte begås i en travl hverdag, men at vejlede landmanden i, hvordan en lignende situation ikke opstår igen.

-For landmændene er det ofte et spørgsmål om, at det i en travl hverdag er svært at have overblik over de rigtigt mange regler, der er, og landmændene derfor fra tid til anden uforvarende kommer til at begå nogle mindre overtrædelser. Det kommer den nye strategi med fokus på vejledning i møde - og det er vi meget tilfredse med, siger Martin Merrild.

Landbrug & Fødevarer læner sig dog ikke tilbage i stolen efter den nye vedtagelse.

-Vi vil selvfølgelig følge implementeringen af den nye kontrolstrategi tæt og forventer, at vi med den kan løfte niveauet de steder, hvor det halter, siger Martin Merrild.