Abonnementsartikel

Valtra Plus 1 betjeningssystemet er baseret på den bedst mulige ergonomi og størst komfort, og så kan det skræddersys.

Ting tager tid, og noget kan være adskillige år undervejs. Sådan har det i hvert fald været for det, der endte med at blive Valtra Plus 1. Det er et komplet betjeningsorgan beregnet primært til skovmaskiner og specialmaskiner i entreprenørbranchen. Det specielle ved Valtra Plus 1 er, at det er dansk, og der er lagt maksimal vægt på ergonomi og komfort, da maskinbetjeningen foregår via knapper og joystick i førerstolens to armlæn.

Manden bag Valtra Plus 1 systemet er Flemming Tandrup, som er direktør for Valtec Kolding. Man skal ikke være sammen med ham ret længe, før man erfarer, at han er en beskeden mand. Her bliver der ikke talt noget om at være opfinder. Det højeste, han kan skrue det op til, er, at han er autodidakt og er én, der har lyst til at løse opgaver.

Det er samtidig lavet sådan, at det er muligt at fejlsøge på det online. Dermed vil det også være muligt at kunne indstille kranen direkte hjemme fra værkstedet.

Direktør Flemming Tandrup

Valtec Kolding

- Det hele begyndte så småt i 1995, da jeg var hos den daværende Valtraimportør. Vi havde dengang et samarbejde med Naturstyrelsen om udviklingen af et betjeningssystem, hvor bedste ergonomi og den mest maksimale komfort var endemålet. Det udmøntede sig dengang i et system, hvor der blev brugt elventiler og joystick, og det er principielt det, der er blevet videreudviklet, og som nu er blevet til Valtra Plus 1, fortæller Flemming Tandrup.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Kører via Can-bus

På et senere tidspunkt var Flemming Tandrup den, som løste specialopgaver for Valtraimportøren, og i 2006 blev der i det regi udviklet et computersystem, der kom til at danne basis for det nuværende. Dengang som nu er det baseret på Can-bus styring med sit eget system.

Flemming Tandrup fortæller, at Valtra Plus 1 betjeningen har sit eget styresystem, men det alligevel er muligt at trække data fra traktorens eget Can-bus system. Men det ligger også i kortene, at der fremover også skal være mulighed for at trække data den anden vej, så traktoren vil kunne hente oplysninger fra Can-bus styresystemet i Valtra Plus 1.

- Det er lavet med henblik på bedste ergonomi og største komfort. Derfor er det hele placeret i armlænene, og alle former for betjening foregår ved hjælp af fingerbevægelser. Systemet kan styre op til 10 hydraulikventiler. Blandt andet kranventiler, støtteben, vognstyring og så er der fuldautomatisk styring af Robsontrækket. På traktordelen kan traktorens transmission styres, såvel som forhjulene kan styres, og så er der er to måder at styre på. Enten ved hjælp af joystick eller med en drejeknap med potentiometer, fortæller Flemming Tandrup.

Frit valg og online fejlsøgning

Den enkelte maskinoperatør har mulighed for at få samtlige 10 betjeningsfunktioner på joysticket skræddersyet, så det passer i forhold til maskine og mand. Det betyder blandt andet, at det til skovmaskinerne også er muligt at få den såkaldte rampstyring, som både giver rolige og dæmpede bevægelser med kranarmen. Det fås i tre forskellige programmer til tre forskellige førere eller i en version, der er tilpasset tre forskellige kraner.

- Programmet, der danner basis for det, som Valtec Plus 1 kan, fylder 300 sider. Det er samtidig lavet sådan, at det er muligt at fejlsøge på det online. Dermed vil det også være muligt at kunne indstille kranen direkte hjemme fra værkstedet. Systemet er kun møntet på Valtra traktorer, og vi bygger selvfølgelig også Valtra Plus 1 til de andre Valtra forhandlere, siger Flemming Tandrup.