TYSKLAND: Tyske Grimme kan med den nye SE 290 kartoffeloptager tilbyde en bugseret to-rækket optager med ni ton tankkapacitet, hvilket har betydet, at optageren leveres med en boogie-aksel.

TriSys kalder Grimme optagerens undervogn, idet samtlige tre hjul på optageren kan leveres med hydraulisk træk og som standard er alle tre hjul drejbare.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hjulmonteringen kan opgraderes til 750/60 30.5 i venstre side, mens der kan monteres 1000/50 R25 i højre side af maskinen.

Grimme fortæller, at ved at montere det ekstra hjul på maskinen øges trædefalden med 65 procent.

Til stor kapacitet

- Optageren er til bedrifterne som har behov for en maskine med stor kapacitet, som typisk vil være melproducenten, som opnår noget mere kapaciteten i den nye SE 290 fremfor den tidligere topmodel i SE 260, fortælller Heine Hylleberg, eksportchef hos Grimme Skandinavien.

- Kapaciteten i tanken er øget til ni ton, hvilket svarer til 50 procent forøgelse sammenlignet med den tidligere maskine, og samtidigt er pig-båndets renseareal også øget.

VarioDrive er muligt

Grimme viste på sidste Agritechnica muligheden for VarioDrive-systemet på producentens optagere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

VarioDrive betyder, at optageren er mekanisk trukket med en PTO-aksel, som har den fordel, at der ikke går energitab som i et hydraulisk træk.

Dog kan det hydrauliske træk justeres uafhængigt af PTO-omdrejninger, som dermed giver en højere komfort, idet blokader og andre uforudsete udfordringer lettere kan håndteres.

Nu mikser Grimme fordelene fra begge optagere i én, og kalder systemet for VarioDrive. Optageren udstyres med et planetgear med en integreret hydraulikmotor - næsten ligesom en trinløs transmission i en traktor.

VarioDrive har samme størrelse, som den tradionelle gearkasse til de mekanisk drevne optagere.

Grimme fortæller, at det nye system har cirka 20 procent højere virkningsgrad, sammenlignet med den fuldt hydrauliske løsning, og det kan reducere brændstofforbruget med cirka en liter pr. time.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Yderligere fortæller Grimme, at prisen ikke er højere end den fuld hydrauliske løsning.