Kverneland er blandt de redskabsproducenter, der går mest op i, at alt skal være isobus-kompatibelt, og nu tager Kverneland det næste skridt for at gøre redskaberne intelligente.

Det sker med lanceringen af IsoMatch FarmCentre, der er Kvernelands telematics-system, der kan levere flådeovervågning på tværs af traktormærker. Det er helt nyt, at Kverneland nu vil til at lave et telematics-system, og FarmCentre kører både på Kvernelands Tellus-terminaler og på tablets og smartphones. På den måde kan man holde styr på traktorer og redskaber, og det er muligt at sende nye opgaver til folkene i marken. Når opgaven er løst, kan man se data for, hvordan det er gået. Kverneland understreger, at de opsamlede data tilhører landmanden - og ikke Kverneland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny terminal

Udover telematics-systemet er Kverneland også klar med en ny terminal til Tellus-serien. Det drejer sig om IsoMatch Tellus Pro, der er en isobus-terminal, der derfor kan bruges i alle traktorer uafhængigt af mærke.

Kverneland har fokus på hastigheden i den nye terminal, der arbejder med en quad-core processor, hvilket betyder, at terminalen er klar til arbejde blot 30 sekunder efter den er tændt. Samtidig åbner den nye terminal også for, at man kan arbejde med marker på op til 10 kilometer i længden.

44 funktioner

Når man arbejder med redskaber, er det vigtigt, at man har føling med, hvad man laver. Derfor lancerer Kverneland nu et nyt joystick med navnet IsoMatch Grip.

Det ergonomiske greb er udstyret med 12 knapper, hvilket ifølge Kverneland betyder, at man kan indstille 44 forskellige redskabsfunktioner på joysticket. Det regnestykke går op, fordi én af knapperne kan bladre mellem fire "sider" af funktioner. Det giver 11 resterende knapper, der alle kan have fire forskellige funktioner. Joysticket kan via isobus bruges til at styre alle isobus-kompatible redskaber - uafhængigt af mærke.

Den sidste af de elektroniske nyheder fra Kverneland er IsoMatch AutoDrive-E, der er Kvernelands autostyringsanlæg til eftermontering.