Der har været skrevet meget om den nye kampagne fra Dyrenes Beskyttelse, hvor sloganet er "Burgrise - Nej Tak". I et nyt interview i Landbrugsavisen forklarer Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, at udtrykket ikke skal tages bogstaveligt:

- Det med burgrise er jo sagt med et glimt i øjet. Vi ved godt, at grisene ikke går i lukkede bure ligesom burhøns. Vores pointe er, at de har meget lidt plads og mulighed for at udfolkde deres naturlige adfærd. Vi påpeger, at grisene i det industrielle landbrug ikke har bedre forhold end burhøns. Og som sådan er det en god kampagne med et godt blikfang, fordi det sætter fokus på vort budskab om, at svinene ikke har det godt. Men det har overrasket mig, at det har vakt så stærke følelser, siger Britta Riis til Landbrugsavisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den udmelding har bragt sindene i kog hos både Karen Hækkerup, direktør i Landbrug & Fødevarer, og Henrik Mortensen, der er formand for Danske Svineproducenter.

- Dyrenes Beskyttelse har lavet en kampagne med manipulerende udtryk og misvisende budskaber, og det har de gjort med fuldt overlæg og de har betalt rigtig mange penge for, at danskerne skulle se det, siger Karen Hækkerup, administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, og fortsætter.

- Det er intet mindre end et groft angreb på hele vores fødevareerhverv og på den høje faglighed som vores landmænd og landmandsfamilier hver dag tager med sig på arbejde ude i staldene og på markerne.

Jeg er helt ærligt fløjtende ligeglad med, om Britta Riis selv synes, hun er sjov, når hun siger 'burgris'. For mig er det ramme alvor, når vores erhverv angribes af såvel uvidenhed som hykleri.

Meget alvorligt

Henrik Mortensen, formand for Danske Svineproducenter, mener ikke, at man kan tillade sig at gøre, som Dyrenes Beskyttelse har gjort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dyrenes Beskyttelse har overhovedet ikke tænkt sig om. Det er ikke i sjov, at man hænger et helt erhverv ud på den måde. Når man hænger et helt erhverv ud, som værende nogen der holder burgrise, for så ugen efter at sige, at man godt ved, at de ikke findes, og at det er sagt med et glimt i øjet, så har man skudt sig selv i foden, siger han.

Dyrenes Beskyttelse anbefaler i dag en række svinekødsprodukter, men her er der også udfordringer med dyrevelfærden, lyder det fra svineproducenternes formand:

- Dyrenes Beskyttelse er kommet alt for langt væk fra virkeligheden, når Britta Riis selv indrømmer, at den produktion de med "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse"-mærkerne lovpriser og tjener på, også har dyrevelfærdsmæssige udfordringer, men i samme åndedrag vil beskylde os for at holde burgrise, siger Henrik Mortensen.

Danske Svineproducenter har startet kampagnen "Nu er det nok", der har til formål at oplyse danskerne om de reelle forhold i dansk svineproduktion.

- Vi har startet vores modtræk, hvor vi vil oplyse og fortælle om, hvordan produktionen foregår. Vi vil meget gerne vise frem, hvad vi producerer ? og hvad vi er stolte af at producere, som hele verden gerne vil købe af os. Grisen har ført mig mange steder hen, og uanset hvor jeg kommer hen, bliver vi mødt med respekt. Danish Bacon kender folk, og de ved, at vi er dygtige til det. Men når jeg kommer hjem til Danmark, bliver vi hængt ud som dyremishandlere. Der puster Dyrenes Beskyttelse til en ild, som ikke har hold i virkeligheden, siger Henrik Mortensen.