På Borgeby Feltdäger, som blev afholdt i Sverige i juni, kunne Michelin vise det nye EvoBib-dæk frem for første gang i norden.

- Dækket er resultatet af flere teknologier samlet i ét dæk, som giver mulighed for optimal trædeflade på marken, og dermed lavt brændstofforbrug på grund af 20 procent større overfalde til at overfører effekt på. Desuden har dækket en lille rullemodstand og en lille trædeflade på landevejen, fortæller Åge Boller, produktchef hos Michelin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

2-i-1 teknologi

Teknologierne i dækket er blandt andet den fleksible karkasse samt muligheden for ændring af profilbredden afhængig af lufttrykket.

- Når traktoren kører ind på marken og regulere lufttrykket ned til det ønsket, så vil dækkets skuldre sænke sig, og sikre en breddere og længere profil. Man får altid kun en længere profil med tradionelle dæk, men da skulderne nu er blevet fleksible, får vi en endnu større trædeflade med EvoBib, fortæller han.

Omvendt vil dækkets skuldre hæve sig, når der pumpes mere luft i dækket til vej transport.

- Dækkets sider er opbygget som en slags elevator, fortæller Åge Boller.

Kræver intergeret luftregulering

Det alt afgørende ved EvoBib er, at traktoren har et integeret dæktryksreguleringsystem, så lufttrykket i traktorens hjul kan ændres mellem mark og vej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg synes dog det er mystisk, at vi ikke har et hav af tilbud for integeret luftryksreguleringer fra de forskellige dækproducenter. På nuværende tidspunkt er Fendt den eneste producent, som tilbyder en løsning fra fabrikken - ellers skal løsningerne eftermonteres, og det er som om at de danske bedrifter ikke rigtigt tager de løsninger til sig, fortæller Åge Boller, som påpeger, at Michelin gerne ville have haft EvoBib til test i Danmark i sæson 2017, men det gik i vasken, da for få kører med dæktryksreguleringsystem.

I marken til foråret

Michelin er allerede nu klar til at leverer dækkene og Åge Boller fortæller, at allerede til kommende sæson kan EvoBib komme i marken.

- De første dimissioner vi vil se i Danmark bliver VF 600/70 R30 fordæk og VF 710/70 R42 bagdæk, som dækker en stor del af de traktorer som køre på de danske maskinstationer.

Også til mejetærskere

Dækket er i første omgang udviklet til traktorer fra 180 til 300 hestekræfter, men fremtiden vil også byde på samme teknologi til både mejetærskere, vogne og lignende.

Michelin fortalte på forårets maskinmesse i Paris, Sima, at man på Agritechnica vil se dækkene på mange forskellige traktorer, mens maskiner som mejetærsker først får dækkene om nogle år.