I foråret kørte HMC-Maskiner på Sjælland demo med en Fendt 724 Vario TMS sammen med Yaras N-sensor og en Bredal F4-liftspreder. På demo-sættet kunne flere områder omkring tildeling af gødning nærstuderes, hvor blandt andet kilespredning på Bredal-sprederen kunne opleves.
Erfaringerne ligger dog ikke langt væk for Bredal, da man har haft sektionskontrollen på de bugseret F8 og F10 spredere i et par år.
Princippet er faktisk det samme, som på de bugserede:
- Når sprederen kører ind i kilen, vil sprederen gradvist sænke farten på det bånd, som vender ind mod kilen, og samtidig flyttes nedfaldspunktet for gødningen på spredetallerken og spredeviften fra sprederen flyttes dermed ind i marken, forklarer Jan Brixen fra Bredal om sektionskontrollens opbygning på den danske røde spreder.
- Nedløbet for gødning styres af en elmotor, mens båndhastigheden styres hydraulisk, og spredetallerknerne kører dermed med samme hastighed.
Han fortæller, at sektionskontrollen kan kører på samtlige Bredal-spredere i F4-serien helt op til 36 meter spredebredde.
- Det eneste krav er dynamisk vejning på sprederen, så vejningen kan foregå, mens der køres.