Hos Underbjerg i det sønderjyske er man specialister i brugte reservedele til Fendt-traktorer, og maskinforretningen udfører reparationer over hele landet - flere af dem består i udskiftning af defekte reservedele og komponenter med brugte dele.

- I nogle reparationer er vi oppe på 80 procent brugte reservedele, og der er bestemt ikke noget at være bange for ved at bruge brugte dele, fortæller Einer Underbjerg, indehaver af den sønderjyske maskinforretning, som han har drevet siden 1995.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Underbjerg har specialiseret sig i Fendt-traktorer, og især de brugte reservedele til Fendt-traktorer fylder mere og mere i virksomheden.

- Der er stor fokus på at holde omkostningerne nede, og kan man klare en større reparation, hvor størstedelen af de reservedele, vi benytter, er brugte, så kan der spares en del, påpeger den sønderjyske maskinhandler, mens han går rundt mellem hylderne, som er fyldt op med reservedele til Fendt-traktorer. Det er især de store tunge dele som motorblokke, foraksler, transmissionshus og andet, som uden problemer kan sammenlignes med nye på holdbarheden.

Vær ikke bekymret

Einer Underbjerg mener bestemt ikke man skal være bange for at sætte brugte dele i sin traktor.

- Ved nogle reparationer giver det rigtig god mening, fortæller han mens han bevæger sig hen mod en ældre Fendt 300-serie som netop er ved at få en renovering af motoren på Underbjergs store værksted i Hellevad.

- Her monterer vi eksempelvis en brugt knastaksel, som stort set ligner en ny, og det skal man slet ikke være nervøs for at montere - den kan uden problemer holde resten af traktorens levetid, påpeger Einer Underbjerg, som dog gør opmærksom på, at sliddele, som bøsninger og pakninger på eksempelvis knastakselen skal være nyt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Handler om hurtighed

I halvdelen af tilfældene, hvor der er tale om brugte reservedele til traktorer, er det med henblik på billigere dele i forhold til nye, men i resten af tilfældene handler det i lige så høj grad om hurtighed.

- Skræk-scenariet for mange, er at køre i stykker fredag eftermiddag klokken 17. Hvis der skal skaffes nye dele, som der ikke er på lager hos maskinforretningen, så bliver de måske først sendt fra hovedlageret mandag, eller måske endnu værre: først bestilt mandag og sendt tirsdag.

- I sådan et tilfælde kan vi ofte få traktoren sendt videre på opgaven inden for ret kort tid, da vi har stort set alle dele liggende på lager til samtlige Fendt-modeller - og endda også nye dele, fortæller Einer Underbjerg, som eksempelvis også har fabriksnye Deutz AG-motorer og turbo'er på lager til montering i Fendt-traktorer.

Han påpeger også hurtigheden på værkstedet, som kun kommer fordi man har valgt at specialisere sig i Fendt-traktorer:

- Når vi aldrig laver andet end Fendt-traktorer, så har vi også know-how og hurtigheden i at løse de enkelte opgaver. Eksempelvis har vi en mand på værkstedet, som aldrig lavet andet end at renoverer trinløse Vario-transmissioner, og når man aldrig lavet andet, så bliver man også hurtig til opgaverne.