Som en del af statsminister Lars Løkke Rasmussens besøg i Kina har miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen i dag underskrevet en aftale med Kina, der endegyldigt sikrer varmebehandlede produkter fra Danmark adgang til Kina.

Tulip Food Company har i en årrække været klar til at eksportere sine produkter til Kina. Tulip er allerede et meget anerkendt og velanskrevet brand i Asien, hvor Tulips kvalitet og fødevaresikkerhed betegnes som kompromisløs og i den absolutte verdenstop. I første omgang bliver der åbnet for eksporten af tre kategorier. Det er pølser og salami/pepperoni fra fabrikken i Svenstrup og konserves fra fabrikken i Vejle, som nu kan eksporteres og sælges til både detailhandelen og foodservice-sektoren, som er i stærk vækst i Kina.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Kina er et vanskeligt, men samtidig enormt spændende marked. Vi glæder os selvfølgelig over, at godkendelsen nu ser ud til at være i hus. Det er stadig for tidligt at sætte konkrete mål for eksporten, men det er klart, at denne godkendelse rummer meget spændende perspektiver. Kina er et kæmpestort land med kæmpestore muligheder, og kineserne spiser allerede over halvdelen af verdens grisekød. Det er helt klart et gennembrud for dansk eksport, siger CEO Kasper Lenbroch fra Tulip Food Company.

Adgangen til det kinesiske marked passer perfekt ind i Tulips og Danish Crown-koncernens strategi, der ud over en fokusering på hjemmemarkederne i Nordeuropa indeholder vækstplaner for Asien med egen fabrik i Kina og globale satsninger på blandt andet konserves og pepperoni.

- Det har nærmest uvurderlig værdi for os, at de danske myndigheder - og i det her tilfælde specielt medarbejderne på ambassaden i Beijing - med en vedholdende indsats har sikret, at danske fødevarevirksomheder endnu engang er helt i front, når det gælder markedsadgang globalt. For Danish Crown-koncernen betyder der, at vi nu får muligheden for at teste det kinesiske marked på både detailhandel og foodservice, inden vores investering i egen fabrik ved Shanghai står færdig, siger Jais Valeur, Group CEO Danish Crown.

Tulip har en klassisk, dansk pølsevogn stående ved den danske ambassade i Beijing og et kontor i Kina, der allerede har opdyrket både netværk og relationer. Samtidig har Tulip i en årrække deltaget på de store kinesiske fødevaremesser, så både distributører og kunder er klar til at forhandle de eftertragtede danske kødprodukter.

De næsten halvanden milliard kinesere udgør omkring en femtedel af verdens befolkning. Heri ligger en antalsmæssigt stigende og mere købestærk middelklasse, der stiller stadig større krav til kvalitet, dyrevelfærd og fødevaresikkerhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I mine øjne vil Danish Crown-koncernen snart stå med et nærmest ideelt setup i Kina. En stor og indarbejdet eksport af fersk grisekød fra Danmark understøttes nu af varmebehandlede varer som pølser og konserves. Det komplementerer vi med lokalproduktion på baggrund af danske råvarer, og så står vi altså rigtigt stærk på dét, der på få år er blevet Danish Crowns vigtigste marked, siger Jais Valeur.