Debatten om anvendelse af landbrugsmaskiner med bælter i stedet for gummihjul på de danske veje fortsætter, efter at Transportministeriet øjensynligt forsøger at sylte processen ved at ville gennemføre en analyse til 12 millioner kroner.

Men det huer ikke Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, der mener, at reglerne for kørsel med bæltekøretøjer på vejene ikke tager højde for, at der er sket en stor strukturændring i landbruget:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal finde en model

- Vi har meget større landbrug, og det betyder større marker, større afstande mellem markerne, og at maskinerne er både større og meget tungere. Det tager færdselsloven ikke højde for. Det skal være muligt for landmændene at køre rundt med de maskiner, der skal høste vores ærter eller tager gulerødder og kartofler op. Vi er nødt til at finde en model for, at de også kan komme rundt fra mark til mark, hvis vi vil have et rentabelt fødevareerhverv i Danmark, siger Venstres ordfører til Maskinbladet.

Brug lidt matematik

Han har nu taget sagen op med ministeren med formål, at ministeren kigger på det en gang til med henblik på at finde nogle løsninger i samarbejde med kommunerne:

- Der er en punisk krig mellem dem, der siger, at gummihjul ikke trykker lige så meget, mens andre mener det modsatte. Men med en smule matematik kan man regne ud, at har man nogle bælter med en meget stor flade, bliver trykket pr. kvadratcentimeter ikke lige så stort som med hjul. Det er det, jeg gerne vil have frem i lyset. Det er der ikke brug for at anvende 12 millioner kroner til at få det belyst. Det er ikke raketvidenskab, men noget vi kan belyse med simple forsøg. Jeg er meget opsat på at få bragt lidt mere fornuft ind i landbrugsredskabers kørsel på vejene, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Manipulation

Han mener i øvrigt, at nogle af de fotos, der er anvendt over for politikerne som dokumentation for presset fra bæltekøretøjer versus køretøjer med gummihjul, måske er mere vildledende end vejledende:

- Det er ikke helt i orden. Det virker som om, der er en smule manipulation med i billedet. Men nu rejses sagen over for ministeren, og så finder vi forhåbentlig nogle fornuftige løsninger, slutter Venstres transportordfører.