Figan-Messen for dyreproduktion i den midtspanske by Zaragoza er et af højdepunkterne inden for spansk landbrugs- og husdyrsproduktion. Med over 900 udstillere og næsten 70.000 besøgende er messen et oplagt sted at vise danske produkter og knowhow frem for de vigtigste aktører på det spanske marked. Onsdag blev der ligeledes arrangeret et seminar, hvor de danske virksomheder kunne præsentere deres ekspertise, og inviterede gæster kunne blive klogere på de danske løsninger og den danske måde at gribe vigtige emner som dyrevelfærd og miljøvenlige løsninger an.

- Spanien er et kæmpe landbrugsland, og der er stor interesse for de danske virksomheders løsninger, som kan hjælpe de spanske virksomheder med at blive mere effektive og tilpasse sig til de stadig strammere lovkrav fra EU, siger Narcís Margall fra Danmarks Handelskontor i Barcelona, der også ser det spanske marked som et godt springbræt til Latinamerika, hvorfra der kom flere virksomheder til Figan-messen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Deltagelsen på Figan skaber ikke alene opmærksomhed om de danske løsninger, men er også med til at opbygge et større nationalt netværk mellem de 15 danske virksomheder, der var til stede på messen. Anne-Luise Skov Jensen, projektleder hos Agro Business Park, er ikke i tvivl om, at deltagelsen på en dansk fællesstand er en god ting at kunne tilbyde virksomhederne.

- Det gør det nemmere for virksomhederne at deltage, og så er det jo også en styrke at gå sammen og udnytte de synergier, der opstår på sådan en fagspecifik messe, siger Anne- Luise Skov Jensen.