Abonnementsartikel

Arne Jørgensen, der driver Poppen Skovservice i Ringsted, køber helst letbrugte skovningsmaskiner. De koster langt mindre end nye maskiner, men har stadig masser af arbejdstimer tilbage i sig.

Der er gang i maskinerne, da Maskinbladet møder Poppen Skovservice på arbejde i Humleore Skovdistrikt. I den ene ende af skoven har en af Arne Jørgensens medarbejdere startet dagen med at udtynde en granplantage i en John Deere-skovningsmaskine for bagefter at køre udkørsel et andet sted i skoven, hvor Arne Jørgensen, der ejer Poppen Skovservice, selv i gang med at fælde nogle af skovens store træer i sin Silvatec Sleipner.

Poppen Skovservice leverer alle ydelser inden for skovområdet, og Arne Jørgensen har valgt at have maskiner til enhver opgave. På den måde kan han altid finde noget at sætte folkene til. Og når han investerer, er det som regel i brugte maskiner, som der stadig er masser af liv i.

- Jeg køber som regel letbrugte maskiner. Markedet for maskinskovning er gået ned siden stormen i 1999 - der væltede 30 procent af grantræerne, og de blev ikke genplantet. Derfor er økonomien i skovbranchen heller ikke, hvad den har været, så man skal tænke sig om, når man investerer, siger Arne Jørgensen.

Tjener sig hjem

Han køber gerne maskiner, der er fire-fem år gamle, fordi de på den måde er væsentligt billigere, men samtidig har de stadig omkring fem års levetid tilbage.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- En ny skovningsmaskine kan koste over tre millioner kroner. Den Silvatec, jeg kører i, gav jeg 400.000 kroner for sidste år, og den kører glimrende. Den kan tjene sig selv hjem på et års tid, og derefter giver den overskud, siger Arne Jørgensen, der i år kan fejre, at Poppen Skovservice fylder 30 år.

Inden han stiftede virksomheden arbejdede han som skovarbejder i blandt andet Sverige og Tyskland. Hans far var også skovarbejder. Han har tidligere haft otte mand ansat i virksomheden, men i dag er medarbejderantallet tre - inklusive ham selv.

- Når man har mange folk ansat, så er mester ikke så produktiv, for så skal han jo ud og skaffe arbejdet. Det er en bedre forretning for mig, at vi er tre, sammenlignet med da vi var otte, siger Arne Jørgensen.

Vokser af konkurrence

Firmanavnet - Poppen Skovservice - er et levn fra Arne Jørgensens unge dage, hvor han arbejdede som skovarbejder i Sverige. Han var ung og lyttede til popmusik, og så var kælenavnet en realitet.

Tidligere på året tilmeldte han en af sine ansatte, Kenneth Alvagård, til DM i udkørsel på Langesømessen, og den opgave blev løst på bedste vis, idet han endte med at vinde.

- Jeg synes, det var godt, han kom ud og køre - det kan man kun vokse af. Selv om jeg synes, de unge bliver lidt hovne, når de vinder DM, griner Arne Jørgensen og kigger over på en lige så grinende Kenneth Alvagård.

Godt arbejde, respekt for kunderne og ærlighed er de tre ting, Arne Jørgensen nævner, når han skal sætte ord på forventningerne til sine ansatte.

- Man skal behandle en skov som om den var ens egen. Man får ikke en skideballe for at rive en slange af. Så løser man bare problemet og kommer videre. Hos mig har man selv ansvaret for at holde sin maskine i orden. Det giver mest mening for mig, at man selv står for den del, når man kører i maskinen hver dag. Jeg vil have folk, jeg kan stole på. Det er meget bedre, at en medarbejder kommer og siger, at dagen er gået ad H... til. Så kan vi løse problemet, så den næste dag bliver god. Man skal ikke gå og putte med det, siger Arne Jørgensen.