Nogle kender ham blot under navnet Per Nielsen, men i den danske skovbranche er han kendt som El-Per. I godt 18 år har han serviceret, bygget og vedligeholdt en lang stribe modeller og mærker af skovmaskiner i Danmark. Siden sommeren 2008 har han været selvstændig, og Ponsse har været en meget stor del af dagligdagen. Det forhindrer dog ikke Per Nielsen i at kaste sig over mange andre mærker i sin servicevirksomhed, hvor der også er ambitioner om vokseværk.

Fra småt til stort

El-Per's Skovmaskineservice har hjemme i Aars mellem Hobro og Aalborg. Her investerede han for halvandet år siden i en ældre maskinhal med tilhørende værksted. En ombygning og cirka 150 liter maling senere har skabt de rammer, han har brug for i ønsket om at løfte serviceniveauet overfor kunderne endnu højere.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Han bor selv lokalt, og det var også i Aars, at han tog de første skridt til sit eget firma. Interessen for el kom under et folkeskolepraktikophold hos et lokal virksomhed i el-branchen.

- Jeg synes, det var en spændende udfordring at lære om el, og hvad el kan. El fascinerer mig, og så ser det bare fedt ud, når det er udført ordentligt, siger han.

Interessen blev suppleret tæt af talent. Efter endt praktik fik han at vide af virksomheden, at han bare kunne ringe, hvis han ville i lære, når han var færdig med skolen. Således skete det, og han endte med en uddannelse som elektromekaniker. Efter nogle år med mindre motorer, generatorer og el-værktøj kom han til Vestjysk Elektro i Holstebro, hvor motorerne pludselig ydede 200 hk og havde helt andre dimensioner.

- Jeg havde indtil da arbejdet med nogle "bette", søde motorer. Nu var de så store, at man kunne kravle gennem dem, og de skulle håndteres med kran, husker han.

Nedgang i branchen lærte ham at svejse, og efter ansættelser som svejsearbejder og servicemand kom han i 1998 til Silvatec. Den dengang danskejede producent af skovmaskiner havde indtil det tidspunkt købt sig til el-arbejdet på sine maskiner hos den danske virksomhed Technomatic. Men Silvatec ønskede ifølge Per Nielsen at lave sin egne løsninger, og hans opgave blev at bygge en el-afdeling op fra bunden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der stod en kopimaskine i et hjørne af bygningen, men ellers begyndte vi med et tomt rum. Min opgave var at finde ud af, hvad der skulle bruges, og få det anskaffet. I begyndelsen byggede vi Technomatics løsning, men på de nye ­modeller udviklede vi vores egne systemer, siger Per Nielsen.

Sved på panden

I juli 2008 valgte han at forlade Silvatec. Det skete uden dramatik og som følge af en pludselig tanke et halvt år tidligere.

- Jeg havde aldrig tidligere overvejet at blive selvstændig. Aldrig. Men idéen kom til mig ud af det blå, og det gav mening for mig. Der var en efterspørgsel på reparation og servicering af skovmaskiner, som var større end udbuddet, og det gav mig idéen til mit eget servicefirma.

Kombinationen af fornavnet Per og hans viden om el gav ham ikke overraskende kaldenavnet El-Per. Så kunne hans kolleger nemmere holde overblik over de mange mænd med navnet Per hos Silvatec. Da kolleger og kunder huskede ham for det, valgte han at gøre det til en del af sit eget virksomhedsnavn, og således var El-Per's Skovmaskineservice etableret.

- Jeg havde overholdt min aftale med Silvatec, så jeg havde ingen kunder at gå i gang med, da jeg havde første arbejdsdag som selvstændig. Jeg havde undersøgt markedet, men det var alt. Det gav lidt sved på panden og uro i maven, men det vendte hurtigt, siger Per Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efter cirka seks måneder kom han i kontakt med Per Hounsgaard fra PH Trading, som på det tidspunkt var hyret af finske Ponsse til at sælge og servicere deres skovmaskiner i Danmark. El-Per hjalp til med service, og efter kort tid overtog han hele området, så Per Hounsgaard kunne fokusere på salget.

Da Per Hounsgaard selvvalgt forlod rollen som Ponsses agent i Danmark i slutningen af 2015, og overlod den til Martin Kristiansen fra Himmerlands Maskinskovning, ændrede det ikke noget for Per Nielsen. Den nye sælger havde selv kørt med Ponsse skovmaskiner, og desuden havde Martin Kristiansen og Per Nielsen kendt hinanden siden folkeskoletiden i Aars.

Hjem fra skovene

Overgangen var således uproblematisk, og med de nye servicebygninger allerede på plads var det bare at klø på.

- Uden at jeg har opgjort det helt præcist, vil jeg skyde på, at vi bruger cirka 85 procent af vores tid hos Ponsse, siger Per Nielsen.

Med "vi" mener han sig selv og hans servicemand Brian Nielsen, der har været ansat hos ham i 3,5 år. De kan også tage sig af andre maskinmærker og modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt er således lagt an til øget aktivitet, og hvis den udvikling, som El-Per's Skovmaskineservice har oplevet hidtil, fortsætter, kan det snart komme på tale.

- Hvis grundlaget er til stede, vil jeg gerne gøre firmaet større. Nu har vi bygningerne til det, og vi har også en indhegnet plads til de brugte maskiner. Vi skal være alle de medarbejdere, der skal til, men vi skal tænke os om. Jeg er den type, som går både med livrem og seler. Det har jeg det bedst med. Ellers kan det hurtigt gå den anden vej, mener Per Nielsen.

Han understreger dog, at det kun er gået støt fremad for hans firma, og grunden til, at han ansatte Brian Nielsen, var, at han ikke selv kunne følge med behovet:

- Nu er spørgsmålet, hvornår vi igen ikke kan følge med.

Han er fyldt 49 år, og det mener han selv er ved at være sidste fase som aktiv servicemand i skovene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man bliver slidt derude. Der er mange tunge og mærkelige løft og vrid, når man arbejder i ujævnt terræn, og kravler undt på en maskine. Jeg har endnu ikke set nogen, som bliver gamle i servicefaget. De trækker sig tilbage til værkstedet i tide, og det samme har jeg tænkt mig at gøre. Inden for de næste 10 år tror jeg, at jeg har "trukket mig tilbage", så jeg kan passe på de ansatte. Jeg håber, at jeg kan gøre de første tiltag inden for fem år.