Abonnementsartikel

Administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, vil fortælle omverdnen om den danske fødevarebranches styrkepositioner.

Onsdag morgen blev et nyt, stort anlagt fødevarepartnerskab præsenteret på Axelborg.

Målet med fødevarepartnerskabet er, at skabe en øget eksport af danske fødevarer.

- Vi har verdens bedste landmænd og nogle fantastisk dygtige virksomheder.

Karen Hækkerup, administrerende direktør for Landbrug & Fødevarer

Direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup peger på, at lykkes det, er der et potentiale for en øget fødevareeksport er på mere end 30 milliarder kroner og tusindvis af nye, danske arbejdspladser:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi skal blive endnu bedre til at fortælle verden om, hvad vi kan. Meget af det, vi har været verdensmestre til i mange år - eksempelvis fødevaresikkerhed, ensartede produkter, sporbarhed - begynder andre lande også at kunne. Vi skal derfor tænke længere frem og byde ind på, hvad fremtidens forbrugere har brug for. Hvad kan vi sælge på eksportmarkederne? Det handler om bæredygtighed, klimavenlig produktion, sunde og rene fødevarer. Det får man meget ud af, når vi samarbejde med både det offentlige og de private virksomheder. De styrker skal mere i spil. Fødevarepartnerskabet skal være et udstillingsvindue, der kan fortælle den store verden, hvad vi kan og øge vores stolthed ved erhvervet. Vi kan gøre en forskel til mennesker ude i verden, der kan få noget at leve af, siger Karen Hækkerup til Maskinbladet.

Verdens bedste landmænd

Maskinbladet peger på, at fortællingen om dansk landbrug i den danske befolkning de senere år ikke ligefrem har været prangende, og at det i højere grad har været modstanderne, der har sat dagsordenen end landbruget selv:

- Vi har verdens bedste landmænd og nogle fantastisk dygtige virksomheder. Inden for eksempelvis fødevareingredienser sidder et lille land som Danmark på 14 procent af den samlede produktion. Vi har nogle styrkepositioner, vi ikke fortæller nok om. Vi har måske hængt for meget fast i diskussionen om randzoner og været for lidt på sporet af fremtiden. Det er der, vi skal være, både når vi skal rekruttere mennesker og sælge vores produkter. Landmændene har været inde i en hård periode, fordi økonomien har været så stram, men nu begynder vi heldigvis at kunne se en lysning. Nu handler det om, hvad vi skal leve af i fremtiden, siger Karen Hækkerup.