Abonnementsartikel

New Hollands selvkørende NHDrive-koncepttraktor og det nye High Efficiency Heat Rejection-kølesystem er blevet tildelt priser på SIMA 2017 .

Selvom landbrugsmessen Sima først afholdes næste år, så har messen allerede uddelt en række innovationspriser.

Har har New Hollands selvkørende NHDrive-koncepttraktor vundet en Silver Innovation Medal, mens juryen har tildelt en Special mention til New Hollands nye kølesystem ,High Efficiency Heat Rejection.

- Vi er begejstrede for denne anerkendelse af vores fremadskuende tiltag. De prisbelønnede innovationer er resultatet af, at vi i høj grad fokuserer på en kontinuerlig forbedring af den effektivitet og produktivitet, som vores kunder kan opnå med vores udstyr, og de understøtter vores overordnede mål om at skabe en bæredygtig fremtid for landbruget. Den selvkørende NHDrive-koncepttraktor giver maksimal driftsfleksibilitet, fordi den både kan køres uden fører og samtidig er forsynet med en fuldt udstyret kabine til de opgaver, hvor det endnu ikke er muligt at anvende traktoren uden fører. Hos New Holland Agriculture har vi i mere end 120 år gjort fornyelse af landbruget til vores vigtigste mål, og vi er stolte af at være en aktiv og drivende kraft i denne vigtige ændring, siger Carlo Lambro, er er chef for New Holland.

Uden fører

New Hollands selvkørende NHDrive-koncepttraktor, der er baseret på en T8 Blue Power-model, er udviklet af CNH Industrial i samarbejde med virksomhedens mangeårige teknologileverandør Autonomous Solutions Incorporated (ASI).

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

NHDrive er et fuldt selvkørende ubemandet køretøj, der kan overvåges og styres ved hjælp af et brugerinterface på en stationær eller bærbar computer. Når traktoren udstyres med en såmaskine, kan den automatisk så næste afgrøde lige efter mejetærskeren. Landmanden har til enhver tid adgang til traktorens og redskabets data, uanset hvor han befinder sig, så det er muligt at træffe velinformerede beslutninger på det rette tidspunkt, hvilket optimerer driftseffektivitet og produktivitet - og samtidig bevarer landmanden fuld kontrol og det fulde overblik over dataene.

NHDrive-traktoren kan udnytte perioder med godt vejr bedst muligt til landbrugsopgaver, da den kan arbejde døgnet rundt. Den udnytter fuldtud den avancerede PLM (Precision Land Management) -teknologi til præcisionslandbrug. Den kan nå højere niveauer for produktivitet og effektivitet end traditionelle metoder, og den er med til at reducere risiciene for menneskelige fejl, da den følger foruddefinerede og optimerede opgaver ved alle aktiviteter.

Høj effektivitet

NHDrive-koncepttraktoren giver maksimal driftseffektivitet, da den har samme kabine som en standard-T8, så den også kan anvendes til de opgaver, hvor det endnu ikke er muligt at anvende selvkørende maskiner som eksempelvis arbejde med frontlæsser og transport ved høj hastighed på vej.

NHDrive-traktoren kan arbejde sammen med andre selvkørende maskiner, og den kan endvidere arbejde i tandem med maskiner, der køres af en fører. I fremtiden vil den fuldautomatisk kunne håndtere kornhåndteringen i høstsæsonen, når den udstyres med en vogn. Det gælder læsning, transport og aflæsning. Det er meget tænkeligt, at alle traktorserier og andet landbrugsudstyr fra New Holland i fremtiden kan blive forsynet med NHDrive-teknologien.

Nyt kølesystem

Det nye kølesystem, der blev tildelt en Special Mention, er baseret på koncepterne "dobbelt kredsløb" og "termisk gennemsnit". Formålet er at reducere kølerpakkens størrelse og dermed køleventilatorens kraftbehov.

High Efficiency Heat Rejection-systemet (HEHRS) er baseret på to kredsløb: et højtemperaturkredsløb til køling af motoren og et lavtemperaturkredsløb til lokal køling af køretøjets systemer, med et gennemsnit af varmeafvisningskravene. Det termiske modul har kun to kølere: en til køling af motoren og et til lavtemperaturkredsløbet. De traditionelle luft-til-væske-kølere erstattes af pladevarmevekslere, der er langt mere effektive. Det giver større fleksibilitet i systemets indkapsling og mulighed for en ny udformning af de komponenter, der øger effektiviteten og reducerer ventilatorens kraftbehov. Som følge deraf giver det nye kølesystem betydelige fordele, hvad angår ydelse og brændstofeffektivitet.

Det nye system har mange fordele: De mindre kølere og den optimerede opbygning giver mere plads under motorhjelmen. Det forenklede termiske modul letter vedligeholdelsen og rengøringen af udveksleren. Kølervæskens flowhastighed kan afbalanceres dynamisk ved hjælp af en elektrisk pumpe, så fordelingen af kølervæsken kan styres med dedikerede ventiler til de komponenter, der arbejder i de mest kritiske temperaturforhold. Det er et modulopbygget system, så det er let at tilføje ekstra køleelementer, hvis der er behov for det. Stor betydning har det, at den høje køleeffektivitet giver betydelige besparelser, oplyser New Holland.