I de første otte måneder af 2016 har Stihl koncernen øget sin omsætning med 5,4 procent til 2.408 milliarder euro. Væksten kommer specielt fra det stærke salg af enheder og var valutakurserne forblevet på samme niveau som sidste år, ville væksten have været så høj som 9,3 procent.

- Vi forventer at opnå et rekordhøjt enhedssalg og omsætning i 2016, hvor virksomheden fejrer sin 90 års fødselsdag, fortæller Stihl direktionens bestyrelsesformand Dr. Bertram Kandziora ved virksomhedens efterårspressekonference.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I en fireårig periode op til år 2019 vil vi investere omkring 300 millioner i Tyskland og i alt én milliard euro på verdensplan.

Dr. Bertram Kandziora, bestyrelsesformand, Stihl

- I en fireårig periode op til år 2019 vil vi investere omkring 300 millioner i Tyskland og i alt én milliard euro på verdensplan. Alle investeringer bliver finansieret fra koncernens egne ressourcer.

Han er også optimistisk med hensyn til fremtiden:

- Inden for Akku produkter har vi en vækst over gennemsnittet, og vi forventer ligeledes at se en stærk fremgang indenfor benzinprodukter i de kommende år.

USA løftestang for vækst

Det amerikanske marked har endnu engang været løftestangen for vækst indenfor enhedssalget, men både Vesteuropa og Asien følger særdeles godt med. Det russiske marked er stabiliseret, og der er ikke tegn på nogen egentlig fremgang på nuværende tidspunkt. Den store stigning i salget af enheder, har verden over medført et stort antal ansættelser, således at antallet af ansatte i koncernen er steget med 2,9 procent til totalt 14.696 personer pr. 31. august 2016.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stihl forventer, at den største vækst i de kommende år vil være inden for de batteridrevne maskiner. I dette produktsortiment vil koncernen fremadrettet henvende sig til nye kundegrupper og vinde markedsandele. Det forventes, at benzinmarkedet vil stabiliseres på langt sigt.

- Vi forventer dog, at enhedssalget i benzinsortimentet fortsætter med at stige på mellemlang sigt og arbejder for at øge vores markedsandele gennem vores effektive forhandlernet på verdensplan. siger Dr. Kandziora.

For at skabe bedst mulige vækstbetingelser vil koncernen fra 2016 til 2019 investere omkring én milliard Euro i udvikling, produktion og salg.