Abonnementsartikel

Med en samlet omsætning på over 40 milliarder euro årligt spår Landbrug & Fødevarer også, at økologi-eksporten til den sektor vil vokse.

Tyskland er det femte største marked i EU, når det kommer til forbrug på caféer, restauranter og af take-away. Med en samlet omsætning på over 40 milliarder euro årligt spår Landbrug & Fødevarer derfor også økologi-eksporten til den sektor en lys fremtid.

350 millioner euro årligt. Så meget skønner Foodservice-ekspert Rainer Roehl fra rådgivningsvirksomheden a'verdis, at den samlede omsætning af økologiske fødevarer i den tyske consumer foodservice (forbrug på caféer, restauranter og af take-away mv., red.) sektor udgør.

- Vi har gennem længere tid bearbejdet det tyske foodservice-marked for økologi, og nu vurderer vi, at der endelig er hul igennem,

Mette Gammichia, afdelingsleder for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer,

Den samlede consumer foodservice i Tyskland forventes da også en konstant stigning frem mod 2020, viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer. De to ting får Mette Gammicchia, der er afdelingsleder for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, til at se lyst på fremtiden indenfor eksport af dansk økologi til nabolandet i syd:

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi ved, at tyskerne skeler meget til, hvad vi har gjort i Danmark, når de tænker økologi i foodservice. Derfor vurderer vi, at der er yderligere potentiale for at øge øko-eksporten til Tyskland, som jo netop er det største eksportmarked for dansk økologi, siger Mette Gammicchia.

Grossister i fokus

Hidtil har der ellers været fokuseret meget på detailhandlen, når der har været tale om eksport af dansk økologi til Tyskland, der i 2014 var på 820 millioner kroner. Men det skal et stort eksportfremstød ændre på. Hele 15 danske økologiske producenter som fx Danæg, Friland, Højer Pølser, Thise Mejeri og Skærtoft Mølle mødes i dag med forskellige tyske grossister på et økologifremstød i Hamborg.

- Vi har gennem længere tid bearbejdet det tyske foodservice-marked for økologi, og nu vurderer vi, at der endelig er hul igennem. Derfor vil der på fremstødet være en række oplæg til inspiration fra blandt andre Fødevarestyrelsen, der fortæller om omstillingen til økologi i den danske foodservice-sektor, siger Mette Gammicchia.

Efter videndeling om økologi i henholdsvis den danske og den tyske foodservice-sektor har de 15 danske producenter mulighed for at 'speeddate' de tyske grossister og fortælle mere om deres produkter.