Tidligere i 2016 solgte Arla datterselskabet Rynkeby til tyske Eckes-Granini Group GmbH, som er Europas førende producent af mærkevare-drikke baseret på frugt.

Salgsprisen er ikke offentlig, men i det netop fremlagte halvårsregnskab skriver Arla, at fortjenesten på salget ender på 900 millioner kroner. Selvom mange danske landmænd hungrer efter en højere mælkepris, skal de ikke regne med, at de kroner, som juice-virksomheden indbragte, tikker ind på kontoen som en forhøjelse af mælkeprisen. I Arlas vedtægter er der nemlig taget højde for, hvad der skal ske med indtægter fra salg af datterselskaber.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For år tilbage besluttede landmændene, at profitten fra salg af datterselskaber skal blive i virksomheden som egenkapital. Når det er sagt, så skal det også nævnes, at repræsentantskabet altid har mulighed for at afvige fra vedtægterne, hvis de ønsker det. Repræsentantskabet er den højeste myndighed, men jeg har ikke hørt, at det skulle være på vej, siger Peder Tuborgh, der er administrerende direktør hos Arla.

Det vil altså sige, at pengene fra salget af Rynkeby i første omgang forbedrer Arlas bundlinje, og det kan naturligvis resultere i en højere efterbetaling, når årsregnskabet skal gøres op.