Der gik ikke lang tid på Bygholm Landbrugsskoles Farmercamp før de unge havde fået snakket sig ind på livet af hinanden og der blev diskuteret traktormærker og landbrugskrise, og om svin er bedre end køer til langt ud på aftenen.

I fire dage var 60 børn og unge samlet på Farmercampen, der bød på et hav af aktiviteter inden for landbrug og natur, krydret med bålhygge og sport, mens de boede på skolen. Og der var ingen tvivl om, at deltagerne nød at dyrke deres interesse for landbrug sammen med andre og lære nyt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det bedste er, at man møder andre på sin egen alder, der også interesserer sig for landbrug, forklarer 14-årige Emilie. Og det kan de andre deltagere nikke genkendende til. For det er skønt at være blandt ligesindede.

Bygger videre på succes

- Vi holdt Farmercamp for første gang sidste år, og det var en stor succes, så vi har bygget videre på erfaringerne, fortæller Jens Thaysen, der er underviser på Bygholm og tovholder på Farmercampen.

Og Jens Thaysen er ikke i tvivl om, at Farmercampen har en langt større betydning end blot at være fire dage med sjove sommerferie-aktiviteter.

- Deltagerne knytter nogle relationer både til hinanden og til skolen og til erhvervet. De er så dedikerede og vil virkelig gerne landbruget, så jeg er sikker på, vi kommer til at se mange af dem igen, enten her på skolen eller på en af de andre skoler, fortæller Jens Thaysen.

Mere med maskiner

En af de ting, som deltagerne fra sidste år syntes var fantastisk, var alt, hvad der rimede på traktorer og teknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Derfor havde vi i år stykket programmet sammen, så der blev mere fokus på det med blandt andet workshop på Ferguson-museet, droneflyvning, GPS og arbejde i skolens file- og motorværksteder, fortæller Jens Thaysen.

Programmet bød også på staldbesøg, biologi og på en fin finale med mini-dyrskue, så forældrene kunne få et indblik i, hvad deltagerne havde lavet i løbet af ugen.

Intensive dage

For Jens Thaysen og resten af holdet bag Farmercampen har det været vigtigt at finde en god balance mellem fordybelse og alsidige aktiviteter, leg og undervisning, så deltagerne kunne få noget med hjem ud over sjove oplevelser. Og det faldt i god jord.

- Vi lærer noget, men det er ikke ligesom at gå i rigtig skole, hvor man skal sidde med papirer uafbrudt. Man kommer ud og ser en masse dyr, fortæller 12-årige Mikkel og tilføjer med et smil:

- Og så får man lov til at prøve nogle ting, som man ikke rigtig må prøve derhjemme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

mod