Abonnementsartikel

Ved en service- og reparationsaftale er gyllebilen sikret højt serviceniveau til det hårde arbejde, som kørsel med en gylletrailere vil være.

Hvis du sætter dig op i en ny Scania-lastbil, og kører med en sættevogn mellem Danmark og Frankrig, så vil sliddet på lastbilen være minimal, sammenlignet med en tilsvarende Scania-lastbil bliver udsat for, hvis den kører rundt i lokalsamfundet med en gylletrailer.

- En lastbil med gylletrailere har måske lige så mange start og stop på én dag, som en eksport-bil har på en hel uge, fortæller Hans Kaagaard, sælger hos Scania-lastbiler i det midtjyske, og som netop har afleveret fem nye Scania-lastbiler til Maabjerg Energy Center i Holstebro.

Biogas-anlægget i Holstebro omsætter hvert år 800.000 ton biomasse til energi, og de 800.000 ton kommer fra lokale landmænd. Det bliver årligt til 1.600.000 ton gylle, som skal fragtes mellem biogasanlægget og de lokale landmænd, og til det formål skal to Scania R490 og tre Scania R580 Highline-modeller stå for transporten af gylle med to 40 kubikmeter og tre 35 kubikmeter VM Tarm-gylletrailere.

Kender omkostningerne

Ligesom så mange andre har Maabjerg Energy Centeret valgt at tegne en fuld reparations- og service-aftale, som Scania kalder for R&M.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi ser en tendens til, at flere og flere vælger R&M-løsningen, og det giver specielt god mening på en lastbil, som skal flytte gylle. Udover at sliddet på lastbilen er højere med gylletrailere end almindeligt transport, så sikrer det også kunden med en tryghed og vished for, at vi tager reparationerne på lastbilen, når uheldet er ude, fortæller Hans Kaagaard, som dog påpeger, at selvforskyldte uheld på lastbilen, dog ikke dækkes. Dæk er heller ikke med i ordningen.

- Men kunden kender sine udgifter med denne aftale hele vejen igennem forløbet, som kan være lige fra fire til otte år, afhængig af lastbil, arbejdsopgaver også videre. Maabjerg har valgt at lave aftalen for fem år.

- Lastbilerne kommer til at køre 170.000 kilometer om året og knap 6.000 timer, da bilerne kører døgnet rundt, fortæller Hans Kaagaard

Terrænkørsel

For at kunne køre med en gylletrailer, udstyres lastbilerne altid med kraftudtag direkte på gearkassen, så PTO'en kan køre uafhængigt af motoren, og lastbilen monteres også med hurtigtreagerende variable hydraulikpumper for at klare den store hydraulikmængde, som en gylletrailer kræver.

- Maabjerg har også valgt at få lastbilerne udstyret med "norsk-boggie". Det betyder, at boogieakslen kan hæves, selv med belastning, og dermed kommer alt vægten på de trækkende hjul, og lastbilen kan derfor bedre køre i terræn, som der ofte er ved en gylletank eller en buffertank i marken.

- Det kaldes "norsk-boogie", da næsten alle lastbiler, som skal køre i de norske fjelde i vinterhalvåret, skal have denne form for boggie, for overhovedet at kunne køre i de områder.

Meget udstyr

Hans Kaagaard fremhæver desuden, at chaufførerne på de nye Scania-biler ved Maabjerg kan se frem til meget godt ekstraudstyr:

- Der er eksempelvis aktiv fartpilot i bilerne, som hjælper chaufførerne med at spare brændstof, når der køres op ad bakke. Lastbilen kan mærke, når toppen er ved at være nået, også letter lastbilen automatisk speederen, så den selv triller hen over bakketoppen og omstiller sig til at skulle køre ligeud, eller ned ad bakke. Det lyder ikke af meget, men det kan spare rigtig mange liter brændstof på årsbasis, fortæller Hans Kaagaard. Han fremhæver også automatisk bremsesystem, som kan holde samme afstand til den foran kørende bil, uafhængig af hastigheden.