Abonnementsartikel

Skinnerup Maskinstation har i 20 år haft lastbiler i maskinparken, og det helt store område er transport af gylle.

1996 var året, hvor den første lastbiltrækker blev parkeret i maskinhuset hos Skinnerup Maskinstation i Thy, som nu på 20. år stadig har lastbiler i maskinparken.

- I høsten sparer vi en mand ved at transportere kornet med lastbil, og om foråret afleverer vi gyllen direkte i gyllevognen med lastbil, fortæller Jens Kirk, som sammen med broren Ejner Kirk ejer og driver Skinnerup Maskinstation.

- I høsten sparer vi en mand, ved at transportere kornet med lastbil

Jens Kirk, Skinnerup Maskinstation

20 år med gylleflytning

Det hele startede i 1996, da brødrene Kirk byggede et biogas-anlæg, som skulle varetage gyllen fra brødrenes slagtesvin-produktion med 14.000 svin pr. år, som sammen med 400 hektar jord drives ved siden af maskinstationsarbejdet i Thy.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Vi byggede vores egen 33 kubikmeter sættevogn til transport af gylle, hvor anhængeren selv kunne læsse gyllen af, men det krævede dog en traktorpumpe at fylde traileren, fortæller Jens Kirk, om starten på den vognmandsafdelingen, som i dag tæller fire lastbiler.

- Med gylletraileren kunne vi også køre i buffertanke og læsse gyllen af til vores gyllevogne, og det fungerede virkelig godt, og allerede i 1999 byggede vi den næste gylletrailer.

Denne gang kom der en Star-gyllekran på traileren, og pludselig kunne maskinstationen også læsse gyllen uden brug af traktorpumpe.

- Sammen med halmkontrakter vi havde til både Holstebro og Thisted varmeværker, var der et godt grundlag for at investere i lastbiler, og på den måde supplere den øvrige maskinpark.

Sparer en mand i høst

Et område, hvor arbejdsgangene specielt er blevet optimeret, er i høsten, hvor lastbilerne benyttes til at fragte kornet fra marken og hjem i siloerne.

- I marken har vi en sneglevogn, som sørger for, at kornet kommer fra mejetærskeren og over til landevejen, hvor vi parkerer tip-sættetrailere, og med én sneglevogn og tre tiptrailere, kan vi holde gang i to mejetærskere, fortæller Jens Kirk, som i høsten selv hjælper med at fragte kornet fra marken og hjem til siloerne med lastbil.

På den måde står der hele tiden en trailer i marken, og lastbilen bytter dermed trailer, når den har tømt én. På den måde sparer maskinstationen en mand i marken i forhold til, hvis det hele skulle køres med vogn efter traktor.

Flytter gylle hver dag

Biogasanlægget er stadig omdrejningspunktet for vognmandsforretning, da der hver dag hentes og afleveres 90 til 100 ton gylle fra lokale landmænd, som får afgasset gylle retur fra biogasanlægget.

- Det er syv dage i ugen, der flyttes gylle til og fra biogasanlægget, og det giver dermed arbejde til lastbil og gylletrailer, fortæller Jens Kirk, som dog kan fortælle, at gylleflytningen er taget voldsomt til.

- Der gik ikke længe, inden vi begyndte at flytte gylle for andre landmænd tilbage i slutningen af 90erne, og vi fremstillede en 50 kubikmeter buffertank, som kunne opbevare gyllen i marken, hvor gyllevognen kører.

- Vi solgte dog vores buffertank i år, da vi efterhånden afleverer alt gyllen direkte i vores egne gyllevogne. Dog har vi stadig mulighed for at tage gyllen fra en buffertank, da vi stadig råder over en mindre buffertank, og gyllevognene stadig er udstyret med fyldetårn.

Tager ét læs fra lastbilen

På nuværende tidspunkt råder maskinstationen over tre gylletrailere, en hjemmebygget på 33 kubikmeter, en AP på 35 og en VM Tarm på 36 kubikmeter.

- Alle trailere er på tre aksler, og grunden til vi ikke er gået op på fire-akslet gylletrailere med større rumindhold er, at det nuværende setup passer perfekt med vores gyllevogne, forklarer Jens Kirk.

Maskinstations AP slangevogn på 35 kubikmeter og BS nedfældervogn på i alt 35 kubikmeter med 32 kubikmeter i vogn og tre kubikmeter i fronttanken, tager dermed et helt læs fra gylletrailerne.

- På den måde holder vi gyllevognene i marken, og lader lastbilerne stå for transporten.

- Når vi kan tage ét helt læs fra gylletraileren, så undgår vi en buffertank i marken.

Stort slid

Foruden tre lastbiltrækkere så råder maskinstationen også over en forvogn, som man i høst blandt andet benytter til transport af halm.

- Vi kan have hele 28 bigballer på forvogn og hænger, fortæller Jens Kirk, som nu i mindre grad transporterer halm til halmværkerne.

- Prisen er kommet så langt ned, at det er blevet uinteressant for os at være med der. I stedet bjerger vi en del halm selv, som vi sælger videre.

Jens Kirk fremhæver, at inden man investerer i lastbil og hænger, skal man tage for højde for et ret stort slid, som der kan være på lastbil og hænger.

- Især ved gylletransport, er der mange start og stop i løbet af en arbejdsdag, ofte med fuld læs, som kan være hårdt ved drivlinje, gearkasse, differentiale og kobling.

- Man skal også tage i beretning, at det hurtigt koster små 40.000 kroner i afgifter og forsikring hvert år, inden man egentligt er kommet i gang. Men med en væsentligt billigere og hurtigere transport med lastbil frem for traktor, så er omkostningerne hurtigt tjent ind igen, fortæller den nordvestjyske maskinstationsejer.