Markerne til Danmarksmesterskabet i pløjning 28-29. oktober er nu besigtiget og godkendt. Formanden for styregruppen for DM i Pløjning 2016 Simon Jensen og de pløjefeltansvarlige har besøgt pløjevært Bernhard Mortensen for at besigtige arealerne til stævnet. De kunne med stor tilfredshed godkende markerne, der er stillet til rådighed.

- Det er fantastisk, at hele stævnepladsen kan være på to marker, der er delt af en lille vej, som vi kan bruge til transport af traktorer til og fra pløjefelterne. Det passer så fint, at vi har stubjordsmarken på den ene side af vejen og grønjordsmarken på den anden side. Vi kan dermed også placere både plovkro og udstillingsareal centralt for begge pløjearealer, hvilket er en stor fordel for publikum og udstillerne. Til et DM i pløjning skal der bruges et areal på 75 hektar, så vi er utrolig heldige, at markerne til stævnet er samlet, fortæller Flemming Thorsager, der har ansvar for pløjefelterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Erfarne folk

-Det er erfarne folk, vi har i gruppen, der står for pløjefelterne. De fleste har selv været eller er aktive pløjere, så de ved, hvordan et pløjefelt skal måles op, og hvordan de tilgodeser pløjerne med gode forhold, fortæller Flemming Thorsager, Give, som senere i år skal repræsentere LandboUngdom i Danmark ved VM i pløjning i England.

Kommune bakker op

- Billund Kommune har behandlet vores ansøgning og støtter os både økonomisk og praktisk for eksempel med netværk og skiltning, hvilket vi er utrolig taknemmelige for, siger Simon Jensen, formand for styregruppen for DM i pløjning 2016.

- Vi har et godt samarbejde med Billund Kommune, som kommer med gode ideer til, hvordan vi får et godt stævnet. Kommunen har f.eks. foreslået, at vi lukker Lundhedevej af for trafik på stævnedagene, hvilket gør det nemmere for LandboUngdoms mange frivillige ved stævnet at styre parkering og entre.